ПУБЛІЧНЕ АДМІНІСТРУВАННЯ ПРАВА ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ НА ОХОРОНУ ЗДОРОВ’Я: ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj/2021.2.2Ключові слова:
ефективність, публічне адміністрування, особи з інвалідністю, охорона здоров’я, уповноважені суб’єктиАнотація
В даній науковій статті розкрито ефективність публічного адміністрування права осіб з інва- лідністю на охорону здоров’я. Відзначено, що запровадження системи правових, економічних, організаційних, адміністративних захо- дів щодо забезпечення права на охорону здоров’я особам з інвалідністю, на жаль, не означає одночасність їх виконання та дієвість. Визначення ефективності як відображення правильного вибору та дієвості відпо- відного заходу можливо лише на підставі встановлення показників та чинників ефективного публічного адміністрування права осіб з інвалідністю на охорону здоров’я. В той же час, варто говорити про оцінку ефективності, що проявляється у вигляді певного результату та дає уявлення про результативність застосо- ваних заходів. Аргументовано, що поняття «ефект» виступає змістоутворюючим елементом. Під ефектом розуміють вико- нання, дію. Власне, розуміння терміну «ефективність» пов’язане з діями, які призводять до потрібних наслід- ків, тобто можемо стверджувати, що синонімом поняття «ефективність» є поняття «дієвий». Звідси випливає, що ефективність – це результативність, результат, наслідок певних причин, сил, дій [1, с. 25; 2, с. 345]. Доведено, що і поняття «ефективність», і поняття «результативність», відображають якісні характерис- тики певної управлінської діяльності. Однак, це все ж таки не слова-синоніми. Ефективність відображає якісні показники, тоді ж як результативність – кількісні. Ефективність становить собою відношення кількіс- них показників та початку запровадження заходів до етапу отримання кінцевого результату. Відзначено, що ефективність публічного адміністрування – це відношення її корисного результату (ефек- ту) та обсягу використаних або витрачених для цього ресурсів. Формування та реалізація корисного ефекту управлінської діяльності виступає як тривалий процес, розтягнутий інколи на місяці і навіть на роки. Процес публічного адміністрування слід розбити на окремі етапи та операції, виділяючи при цьому взаємопов’язані між собою проміжні (локальні) та кінцеві результати діяльності органу управління в цілому та його окремих ланок. Самі по собі управлінські рішення – це тільки передумова для отримання корисного ефекту публіч- ного адміністрування. Не можна отримати високої ефективності, якщо прийнятий план або рішення погано обґрунтовані, не забезпечені ресурсами, але хороший план або рішення також може бути не виконаний у зв’язку з невисоким рівнем організаційної роботи на наступних етапах [3, с.61]. Аргументовано, що ефективність публічного адміністрування права осіб з інвалідністю на охорону здоров’я в широкому значенні слід розглядати як систему показників цілеспрямованої та систематизованої діяльності державних органів влади та органів місцевого самоврядування, що спрямована на виконання визначених в нормативно-правових актах завдань щодо надання медичної допомоги, медичних і реабіліта- ційних послуг, забезпечення лікарськими засобами та препаратами, медичним доглядом тощо.
Посилання
Эффективность и качество управленческой деятельности: государственно-правовой аспект. К.: Наукова думка, 1980. 350 с.
Поленина С.В. Качество закона и эффективность законодательства. М.: Мысль, 1993. 235 с.
Публічне управління та адміністрування в умовах інформаційного суспільства: вітчизняний і зарубіжний досвід: монографія / За заг. ред. Сергія Чернова, Валентини Воронкової, Віктора Банаха, Олександра Сосніна, Пранаса Жукаускаса, Йоліти Ввайнхардт, Регіни Андрюкайтене; Запоріз. держ. інж. акад. Запоріжжя: ЗДІА, 2016. 606 с.
Інформаційна записка. Вплив пандемії COVID-19 на людей з інвалідністю в Україні. URL: https://ukraine.un.org/uk/99869-informaciyna-zapiska-vpliv-pandemii-covid-19-na-lyudey-z-invalidnistyu-v-ukraini
Андрусяк Т.Г. Теорія держави і права. Л.: Право для України, 1997. 200 с.
Мельник О. М. Правове регулювання та шляхи підвищення його ефективності: дис... канд. юрид. наук: 12.00.01 / НАН України; Інститут держави і права ім. В.М.Корецького. К., 2004.
Косович В.М. Оцінювання та оцінки у правовому регулюванні: автореф. дис ... канд. юрид. наук зі спец. 12.00.07 «адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право». Л.: Львів. держ. ун-т ім. Івана Франка, 1996. 22 с.
Общая теория государства и права: Академ. курс в 2 т. / Под ред. М.Н. Марченко. Т. 2. М.: Юридическая литература, 1998. 497 с.
Сіренко В.Ф. Визначення ефективності законодавства: методологічні аспекти. Законодавство: проблеми ефективності. К., 1995. С. 3‑13.
Васин С.А., Горлин Ю.М., Гришина Е.Е., Елисеева М.А., Малева Т.М., Рагозина Л.Г., Рамонов А.В., Тындик А.О. Организация проведения комплексного мониторинга положения инвалидов в России в свете Конвенции ООН о правах инвалидов. URL: https://www.hse.ru/data/2014/09/30/1100430112/Васин%20и%20др.%20Организация....pdf