THE EMERGENCE AND DEVELOPMENT OF LEGAL EDUCATION AND SCIENCE IN UKRAINE

Authors

  • N. B. Arabadzhy International Humanitarian University

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2025.2.1

Keywords:

legal education, legal science, legal training, genesis of legal education, historical realities, educational reform, learning, civilization

Abstract

This article analyzes the historical development of legal education and science in Ukraine, emphasizing their fundamental role in shaping the national legal system and the country’s civilizational progress. The study’s relevance stems from the urgent need to find innovative approaches to enhance legal education amidst its ongoing reform, modernization, and integration into the European and global educational landscape. The paper identifies key periods in the establishment of higher legal education in Ukrainian lands: from its inception in the 17th–18th centuries, through its development during the Soviet era, to the current stage of reform in independent Ukraine. It is underscored that the national system of legal professional training was formed at the intersection of domestic traditions and global achievements in legal thought, particularly the concepts of natural law. The decisive role of the state in shaping the content and forms of legal education, the high level of development of legal science within educational institutions, and the coexistence of state and non-state institutions are highlighted as defining characteristics of this system. Particular attention is given to the fact that reforming legal education is an integral component of overall legal reform. This aims to enhance the quality of legal professionals’ training in line with contemporary societal demands and international educational standards. Indeed, the level of professional training of lawyers directly impacts the effectiveness of law enforcement, the judiciary, and the functioning of state institutions. The creation of a European educational space necessitates a mandatory consideration of all historical heritage. Only a deep understanding of previous educational paradigms and a thorough analysis of their strengths and weaknesses will enable the effective reform of higher legal education and successful integration into the global and European intellectual community. Therefore, the comprehensive resolution of existing problems, the systematic integration of education, science, and practice, and the preservation of the principles of fundamental knowledge and reliance on scientific schools are critically important for the further development of legal education in Ukraine.

References

Білічак О.А. Реформа юридичної освіти в Україні: проблеми і виклики. Освітня аналітика України. 2019. № 3 (7). С. 57–68.

Бондар Н.А. Особливості отримання юридичної (правничої) освіти в Україні (ХVІІ – початок ХХ ст.). Приватне і публічне право. 2018. № 1. С. 3–8.

Венедиктов В. С. Парадигма сучасної юридичної освіти в контексті Болонського процесу. Право і безпека. 2004. Т. 3. № 4. С. 14–17.

Горінов П. В., Макарова О. В. Теоретико-правові засади реформування вищої юридичної освіти в Україні в контексті європейської інтеграції. Юридичний науковий електронний журнал. 2025. № 1. С. 22–26.

Горяга О.В. Процес становлення юридичної освіти на українських теренах. Правове життя сучасної України: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Одеса, 17 вересня 2018 р.). Одеса: Гельветика, 2018. С. 101–104.

Концепція реформи юридичної (правничої) освіти: проєкт. URL: https://kompravpol.rada.gov.ua/uploads/documents/34815.pdf (дата звернення: 26.06.2025).

Король А. Вища освіта України: етапи розвитку. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2016. № 1. С. 93–97.

Корчак Н.М. Юридична наука в умовах сучасних викликів і загроз. Юридичний вісник. 2020. № 2 (55). С. 218–223.

Кривчик Г.Г. Вища школа і Болонський процес: Конспект лекцій. Дніпропетровськ : ПДАБА, ДРІДУ, 2008. 34 с.

Лоджук М.Т. Юридичні клініки в Україні: освіта та правова допомога: монографія. Одеса: Фенікс, 2015. 328 с.

Сидоркіна Р.Д., Житнік М.О. Юридична наука як рушійна сила ефективного розвитку правової держави. Юридичний науковий електронний журнал. 2025 № 1. С. 64–66.

Тимкович І.І. Юридична освіта як елемент правової системи України. Юридичний вісник. 2016. № 4 (41). С. 54–58.

Янчук Н.Д. Реформування юридичної освіти в Україні: осмислення та перспективи. Південноукраїнський правничий часопис. 2022. № 1–2. С. 311–316.

Published

2025-09-26

How to Cite

Arabadzhy Н. Б. (2025). THE EMERGENCE AND DEVELOPMENT OF LEGAL EDUCATION AND SCIENCE IN UKRAINE. Kyiv Law Journal, (2), 9–15. https://doi.org/10.32782/klj/2025.2.1

Issue

Section

THEORY AND HISTORY OF STATE AND LAW