MAIN TRENDS OF CHANGE OF OFFENSES IN THE FIELD OF ROAD SAFETY AND TRANSPORT OPERATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj/2021.3.29Keywords:
road safety and transport operation, road traffic accidents, vehicle, crime rate, crime dynamics, polls, artificial intelligence.Abstract
The article, prepared in accordance with the research plans of the Scientific Research Institute forthe Study of Crime Problems of the National Academy of Legal Sciences of Ukraine on the fundamental topic “Strategyfor the prevention of offenses in the field of traffic and transport operation in Ukraine”, considers the problemsof criminal offenses in road safety and transport operation, especially recently in 2021 (for 9 and 10 months comparedto 2020). The main tends of change of indicators of this category of crime are emphasized.It is analyzed that indeed statistical indicators cannot be considered as the only source on the state of criminaloffenses in the field of road safety and transport operation. Because this section of the Criminal Code of Ukraineregisters a very small percentage (almost 12%), which may indicate that where there is no auto-fixation of roadaccidents, those that did not lead to injury or death are not fixed, as a rule.A conducted selective study of the verdicts made it possible to establish that a very small number of people whoseguilt was established during the trial actually received real terms of punishment (according to Part 2 of Article 286only 7.4%; according to Part 3 of Article 286 – 60%). This is evidenced by the point of view of 80% of Ukrainianswho believe that the one who has more money or power has a better chance of winning in court.When studying the prevalence of violations of road safety or transport operation regulations it is necessaryto take into account the registered administrative offenses, which in practice are sometimes very difficult or undesirable to separate from criminal offenses. In the article, we analyzed only criminal offenses, not payingattention to administrative ones.It is concluded that the system “artificial intelligence – vehicle – traffic environment – legal environment” createsreal preconditions for reducing the impact of the human factor on the causes of accidents.Based on the above official statistics, we believe that road safety should be considered as an integral partof national security.
References
Кетле А. Социальная система и законы, ею управляющие / пер. с фр. Изд. стереотип. URSS. 2020. 314 с.
Дремин В.Н. Преступность как социальная практика: институциональная теория криминализацииобщества : монография. Одесса : Юридическая литература, 2009. 614 с.
Закалюк А.П. Курс сучасної української кримінології: теорія і практика : у 3 кн. Кн. 1. Київ :ВД «Ін-Юре», 2007. 423 с.
Кримінальний процесуальний кодекс України в редакції від 4 жовтня 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17#Text.
Кодекс цивільного захисту України в редакції від 10 червня 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5403-17#Text.
Правила дорожнього руху в редакції від 20 липня 2021 р. URL: https://vodiy.ua/pdr/1.
Кримінальний кодекс України від 5 квітня 2001 р. № 2341-III. Відомості Верховної Ради України.2001. № 25–26. Ст. 131 зі змінами. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2341-14.
Гаркуша В.В., Кучеренко О.М. Особливості оформлення Національною поліцією матеріалів ДТПбез потерпілих : методичні рекомендації. Дніпро : Дніпропетровський державний університет внутрішніхсправ, 2016. 32 с.
80% українців вважають, що більше шансів виграти у суді має той, у кого більше грошей чи влади.URL: https://dif.org.ua/article/80-ukraintsiv-vvazhayut-shcho-bilshe-shansiv-vigrati-u-sudi-mae-toy-u-kogo-bilshe-groshey-chi-vladi.
Підвищення безпеки українських доріг. URL: https://www.worldbank.org/uk/results/2013/06/20/ukraine-making-roads-safer.
Данильченко Ю.Б. Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту: кри-мінологічний аналіз основних показників злочинності. Вісник Кримінологічної асоціації України. 2021.№ 1 (24). С. 106–115.
Статистика ДТП в Україні за період з 1 січня 2021 р. по 31 вересня 2021 р.: DTP 9-2021. Сайт Патруль-ної поліції України. URL: http://patrol.police.gov.ua/statystyka.
Статистика ДТП в Україні за період з 1 січня 2021 р. по 30 жовтня 2021 р.: DTP 9-2021. Сайт Патруль-ної поліції України. URL: http://patrol.police.gov.ua/statystyka.
Дюдюн Ю.В. Чи вплинула автофіксація на рівень аварійності в Україні: статистика від МВС. URL:https://www.autocentre.ua/ua/avtopravo/pdd-i-bezopasnost/povliyala-li-avtofiksatsiya-na-uroven-avarijnosti-v-ukraine-statistika-ot-mvd-1248403.html.
Смертельні ДТП в Україні за 2021 р. URL: utocentre.ua/ua/avtopravo/dtp/smertelnye-dtp-v-ukraine-statistika-za-2021-god-1338429.html.
Про затвердження Положення про Реєстр адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорож-нього руху : Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 10 травня 2019 р. № 359. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0766-19#Text.
Про схвалення Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2024 року :Розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2020 року. № 1360-р. Верховна Рада України. Базаданих «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/-laws/show/1360–2020-р.
Державна програма підвищення безпеки дорожнього руху на період до 2023 р. : Постанова КМ Укра-їни від 21 грудня 2020 р. № 1287. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1287-2020-%D0%BF#Text.
Кабмін суттєво підвищив прогноз смертності на дорогах. Як це пояснюють? URL: https://hmarochos.kiev.ua/2021/02/08/kabmin-suttyevo-pidvyshhyv-prognoz-smertnosti-na-dorogah-yak-tse-poyasnyuyut.
Стан правоохоронної системи під час пандемії: чи схвалює суспільство дії правоохоронців. URL:https://rpr.org.ua/news/stan-pravookhoronnoi-systemy-pid-chas-pandemii-chyskhvaliuie-suspilstvo-dii-pravookhorontsiv/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=stan-pravookhoronnoi-systemy-pid-chas-pandemii-chy-skhvaliuie-suspilstvo-diipravookhorontsiv.
Штучний інтелект і робототехніка на службі поліції. Matrix-divergent. 2018. URL: https://matrix-info.com/shtuchnyj-intelekt-irobototehnika-na-sluzhbi-politsiyi.
Мисливий В.А. Штучний інтелект як фактор запобігання дорожньо-транспортної злочинності. Вико-ристання технологій штучного інтелекту у протидії злочинності : матеріали науково-практичного онлайн-семінару (м. Харків, 5 листопада 2020 р.). Харків : Право, 2020. С. 55–60.