FORMATION AND DEVELOPMENT OF SITUATION CENTERS OF THE NATIONAL POLICE OF UKRAINE

Authors

  • E. G. Veklych National Academy of Internal Affairs

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2024.4.7

Keywords:

Situation center, National Police of Ukraine, headquarters units, police units, administrative and legal regulation, national security

Abstract

The article emphasizes that throughout almost the entire history of the development of the law enforcement system of Ukraine, there have been headquarters units as management bodies, which are called upon by order of the chief or on their own initiative within the scope of the granted competence to ensure the activities of the relevant law enforcement agency in solving systemic, interregional, inter-branch or complex law enforcement tasks, coordinate the activities of services and units, and organize the implementation of management decisions. Such structural units ensured the development and implementation of management decisions, improvement of forms and methods of work, and coordination of the activities of all services. The genesis of the formation and development of the situational centers of the National Police of Ukraine is closely connected with the development and history of internal affairs bodies, which began to be formed in the form of headquarters units during the «Soviet era». However, law enforcement practice during the independence of Ukraine is gradually freeing itself from the historical influences of totalitarian regimes of power, which were characteristic of the tsarist and later Soviet systems, which were based on repressive methods of combating crime, ensuring security and order, and protecting the rights and freedoms of people. Progressive changes in the law enforcement paradigm of the National Police of Ukraine, which have occurred over the past few years, are associated with the expansion of the socially useful activities of all law enforcement institutions, the further humanization of this activity and the simultaneous increase in the responsibility of management. Society is increasingly aware that law enforcement agencies must be open and socially accessible to protect the rights and freedoms of citizens. This is an important breakthrough in the mentality of people who for generations perceived the police as an exclusively punitive and repressive apparatus. It has been established that with the development of information technologies and the formation in 2015 of the new law enforcement agency of the European model – the National Police of Ukraine, there was a need to ensure coordination, analysis, planning, control and consistency of actions of territorial (interregional) bodies, structural (separate) police units in the implementation of state policy in the field of ensuring public safety and order, protection and defense of human rights and freedoms, interests of society and the state, combating crime, as well as the provision of police services. In this regard, the Situation Center of the National Police of Ukraine was created.

References

Конституція України: Закон від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр

Про Національну поліцію: Закон України від 02.07.2015 р. № 580-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580-19#Text

Винник О. В. Адміністративно-правовий статус штабних підрозділів органів внутрішніх справ України: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. Харків, 2015. 204 с.

Тишлек М. М. Генеза формування та розвитку функції кадрового забезпечення управління в органах поліції. Держава і регіони. 2022. № 4. С. 188–193. URL: http://law.stateandregions.zp.ua/archive/4_2022/28.pdf

Плішкін В. М. Теорія управління органами внутрішніх справ: підручник / за заг. ред. Ю. Ф. Кравченка. Київ: Нац. академія. внутр. справ України, 1999. 702 с.

Музичук О. М. Контроль за діяльністю правоохоронних органів в Україні: адміністративно-правові засади організації та функціонування: дис. … докт. юрид. наук: 12.00.07. Х., 2010. 481 с.

Васюк С. В. Оперативне реагування як функція підрозділів організаційно-аналітичного забезпечення та оперативного реагування Національної поліції України. Соціально-правові студії: науково-аналітичний журнал. 2021. Вип. 3. Том 4. С. 107-114.

Положення про Департамент організаційно-аналітичного забезпечення та оперативного реагування Національної поліції України: наказ Національної поліції України від 27.11.2015 р. № 126. URL: http://tranzit.ltd.ua/nakaz/

Зозуля І. О. Українська нація та її безпека: новий погляд на національну безпеку України. Право України. 2004. № 5. С. 141–145.

Сальнікова О. Ф., Посмітюх О. І., Петренко М. І. Ситуаційний центр як ефективний механізм стратегічних комунікацій. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 17. С. 62–66.

Про створення та забезпечення діяльності Головного ситуаційного центру України: рішення Ради національної безпеки i оборони України від 25.01.2015 р. введене в дію Указом Президента від 28.02.2015 р. № 115. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0002525-15#Text

Положення про Ситуаційний центр Національної поліції України: наказ Національної поліції України від 30.06.2016 р. № 545. Відомчий документ.

Щодо удосконалення мережі ситуаційних центрів та цифрової трансформації сфери національної безпеки і оборони: рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04.06.2021 р. введене в дію Указом Президента України від 18.06.2021 р. № 260. URL: https://www.rnbo.gov.ua/ua/Ukazy/4916.html

Published

2025-03-05

How to Cite

Веклич, Є. Г. (2025). FORMATION AND DEVELOPMENT OF SITUATION CENTERS OF THE NATIONAL POLICE OF UKRAINE. Kyiv Law Journal, (4), 49-55. https://doi.org/10.32782/klj/2024.4.7

Issue

Section

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС, ФІНАНСОВЕ ПРАВО, ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО