LEGISLATIVE AND DOCTRINE APPROACHES TO DEFINING USER CONTENT

Authors

  • O. O. Kozyr Odesa Law Academy National University

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2024.3.20

Keywords:

custom content, custom video, media, mass media, advertising, creativity.

Abstract

Abstract. The article analyzes the definition of the concept of user content enshrined in the Law of Ukraine “On Advertising” and user video in accordance with the Law of Ukraine “On Media”. The features of user content are defined in accordance with legislation and doctrinal approaches. It is noted that user content in modern conditions is an important source of information and is widely used not only at the level of users, but also by mass media, business entities, and the advertising industry. It has been established that according to the legislation, a person is recognized as the creator of user content, which does not emphasize the peculiarity of the legal status of its authors. In the definition of a user video, enshrined in the Law of Ukraine “On Media”, the user is recognized as the creator, which emphasizes the difference of such an informative product from materials created by specialists (in particular, official media). In turn, based on the definition of the user established in the mentioned law, another important feature of the use of media services is the absence of a commercial purpose and usage for economic activity. User content has been widely applied in various areas, including its usage by mass media and business entities to promote their own products by involving wellknown bloggers in the review of products, their analysis and characteristics; advertising sphere, in particular product placement in a custom video. The following signs of user content are highlighted: it is created by users; this is information, including that which may be expressed in the form of a custom video; it is created and/or distributed on video sharing, information sharing or electronic communications platforms; it can be creative; it is open to a wide range of users of information products.

References

Глущук О.Г. Культура спілкування в нових реаліях інформаційно-комунікаційного середовища. Вісник ХДАК. Випуск 55. 2019. С. 7-15.

Коваль С.В. Практика залучення користувацького контенту региональними медіа. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences. 2017. V(19), I.:119. С. 47-50.

Івченко Я.В., Побідаш І.Л. User generated content як інструмент просування бренду в соціальних мережах. Обрії друкарства. 2022. № 2 (12). С. 18-29.

Маранчак М.М. Соціальні медіа як інструмент моніторингу й аналізу громадської думки: методи та підходи. Вісник науки та освіти. 2024. № 2 (20). С. 1772-1785.

Соціальні мережі як чинник розвитку громадянського суспільства. Монографія. О. С. Онищенко, В. М. Горовий, В. І. Попик та ін. НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. К., 2013. 220 c.

Лисенко В.В. Громадянська журналістика як засіб реалізації прав людини на інформацію. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра філософії права за спеціальністю 081 Право, Одеса 2021. 197 с.

Коваль С.В. Традиційні та новітні форми залучення користувацького контенту. Соціальні комунікації в інтеркультурному просторі : тези Другої Міжнародної науково-практичної конференції (16 листоп. 2017 р., м. Київ) / Інститут журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка. Київ : Видавництво КУБГ, 2017. С. 16-18.

Про рекламу: Закон України від 3 липня 1996 року № 270/96-ВР зі змінами і доповненнями. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text

Про медіа: Закон України від 13 грудня 2022 року № 2849-IX. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-20#Text

Горська К.О. Медіаконтент цифрової доби: трансформації та функціонування: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра наук із соц. комунік.: 27.00.01. Київ, 2016. 28 с.

Willis, E., & Wang, Y. Blogging the brand: Meaning transfer and the case of Weight Watchers’ online community. Journal of Brand Management. 2016. № 23(4). Р. 457-471. doi:10.1057/bm.2016.16

Jiao, Y., Ertz, M., Jo, M., & Sarigollu, E. Social value, content value, and brand equity in social media brand communities: A comparison of Chinese and US consumers. International Marketing Review. 2018. 35(1). Р. 18-41. doi:10.1108/IMR-07-2016-0132

Chari, S., Christodoulides, G., Presi, C., Wenhold, J., & Casaletto, J. P. Consumer Trust in User-Generated Brand Recommendations on Facebook. Psychology and Marketing. 2016. № 33(12). Р. 1071-1081. doi:10.1002/mar.20941

Muhammad Naem, Sebastian Okafor User-Generated Content and Consumer brand engagement. Leveraging Computer Mediated Marketing Environments. January / Gordon Bowen and Wilson Ozuem, editors. Description: Hershey, PA : Business Science Reference. 2019. Chap. 9. P. 193-220.

Published

2024-12-09

How to Cite

Козир, О. О. (2024). LEGISLATIVE AND DOCTRINE APPROACHES TO DEFINING USER CONTENT. Kyiv Law Journal, (3), 138-143. https://doi.org/10.32782/klj/2024.3.20

Issue

Section

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС, ФІНАНСОВЕ ПРАВО, ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО