FEATURES OF THE PLACEMENT OF PERSONS IN TEMPORARY DETENTION FACILITIES ADMINISTERED BY THE STATE BORDER GUARD SERVICE OF UKRAINE IN THE CONTEXT OF RESPECT FOR HUMAN RIGHTS

Authors

  • M. O. Korol

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2021.3.18

Keywords:

detention facilities, foreigners, stateless persons, minors, guarantees of rights, State Border GuardService of Ukraine.

Abstract

Abstract. The article considers some issues about functioning detention facilities of the State Border Serviceof Ukraine, in particular regarding the observance of the rights of foreigners and stateless persons when they areplaced in the relevant units.It was emphasized that the choice of the Ukraine’s development vector requires law enforcement agenciesobservance of human rights, especially those related to the prevention of torture; cruel, inhuman or violationof human dignity attitude or punishment. These provisions must be complied with by all law enforcement agencies,without exception, especially those that restrict human rights as a result of apprehension and placement in detentionfacilities. Therefore the main issue in this sphere is the question about effective legal means to protect this categoryof persons from illegal actions of bodies and authorities who carry out such apprehension. Therefore, ensuringthe rights and legitimate interests of the individual during placement in the detention facilities of the State BorderGuard Service of Ukraine now requires conceptually new approaches to the legal framework for the functioningof this system, humanization of bodies and units of state border guard, improving forms, methods and means toprovide the interests of the person. The current state of legal regulation of detention in the bodies and departments of the State Border Guard Serviceof Ukraine has been studied. It has been considered the appointment of detention facilities of the State Border GuardService of Ukraine, some principles of their functioning, the importance of regime rules in the general system whichresolve combating illegal migration sphere and, at the same time, prevention of violations of human rights in this area.It has been established that administrative apprehension and, as a consequence, apprehension of persons aresecurity measures and consist of the usage of coercion to persons; international and national legal guarantees of rightsfor persons in detention facilities and the system of international normative legal acts in the field of detention areanalyzed. Based on the analysis, the author concluded that most of the international guarantees is reflected inthe national legislation and are implemented by the units of the State Border Guard Service of Ukraine.

References

Конституція України : від 28 червня 1996 року № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України.1996. № 30. Ст. 141.2. Конвенція про захист прав і основних свобод людини : прийнята 4 листопада 1950 року і ратифікованаЗаконом України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР. Офіційний вісник України. 1998. № 13. № 32. С. 270.3. Результати оперативно-службової діяльності Державної прикордонної служби України за 2020 рік.URL: https://dpsu.gov.ua/upload/%D0%A0ezyltati_%D0%9E%D0%A1%D0%94.pdf (дата звернення:04.12.2021).4. Про Державну прикордонну службу України : Закон України від 3 квітня 2003 року № 661-IV. Відо-мості Верховної Ради України. 2003. № 27. Ст. 208.5. Інструкція про порядок тримання затриманих осіб в органах (підрозділах) охорони державного кор-дону : Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 30 березня 2015 року № 352. Офіційний вісникУкраїни. 2015. № 39. Ст. 1172.6. Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства : Закон України від 22 вересня 2011 року№ 3773-VI. Відомості Верховної Ради України. 2012. № 19–20. Ст. 179.7. Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 року № 2747-IV. Відомості ВерховноїРади України. 2005. № 35–36. № 37. Ст. 446.8. Інструкція з оформлення посадовими особами Державної прикордонної служби України матеріалівсправ про адміністративні правопорушення : Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 18 вересня2013 року № 898 (у редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 21 грудня 2018 року № 1046).Офіційний вісник України. 2013. № 82. Ст. 3056.9. Утримання мігрантів під вартою: стандарти Європейського комітету з питань запобігання катуван-ням. URL: https://rm.coe.int/1680998625 (дата звернення: 04.12.2021).10. Конвенція про права дитини : редакція зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 ГенеральноїАсамблеї ООН від 21 грудня 1995 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021 (дата звернення:30.11.2021).11. Керівні принципи УВКБ ООН з політики та процедур поводження з несупроводжуваними дітьми, якішукають притулку. URL: https://www.osce.org/uk/odihr/390167?download=true (дата звернення: 30.11.2021).

Published

2022-04-21

How to Cite

Король, М. О. (2022). FEATURES OF THE PLACEMENT OF PERSONS IN TEMPORARY DETENTION FACILITIES ADMINISTERED BY THE STATE BORDER GUARD SERVICE OF UKRAINE IN THE CONTEXT OF RESPECT FOR HUMAN RIGHTS. Kyiv Law Journal, (3), 116-122. https://doi.org/10.32782/klj/2021.3.18

Issue

Section

ADMINISTRATIVE LAW AND PROCESS, FINANCIAL LAW, CYBERLAW