TAXATION OF RELIGIOUS ORGANIZATIONS IN UKRAINE: CURRENT STATE AND DEVELOPMENT PROSPECTS

Authors

  • M. Yu. Vikhliaiev

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2024.2.21

Keywords:

corporate income tax, non-profit organization, property tax, Register of non-profit institutions and organizations, religious organization, statutory activity, taxation, value-added tax

Abstract

One of the elements of the administrative and legal status of a religious organization is its legal status as a tax payer. According to the provisions of the Constitution of Ukraine, the presence of religious beliefs has no influence on the need to fulfill the constitutional obligation to pay taxes and fees established by law. However, it is common knowledge that religious organizations in Ukraine have certain privileges regarding the payment of taxes and fees. It is important to establish whether such benefits are «impermissible privilege based on religious beliefs» within the meaning of Art. 24 of the Basic Law of Ukraine, or vice versa – the existence of such benefits is justified and permissible in Ukraine as a secular state. The need to provide a reasoned answer to this question makes the topic of research on the taxation of religious organizations in Ukraine relevant. It was found that the procedure for taxation of religious organizations is defined by the Tax Code of Ukraine, and in the part that does not contradict it, also by the Law of Ukraine «On Freedom of Conscience and Religious Organizations». It is established that religious organizations are payers of taxes and fees, taking into account the specifics defined by legislation. The peculiarities of taxation of religious organizations exist in relation to the payment of corporate income tax, value added tax and property tax. The reason for these features is the non-profit nature of the activities of religious organizations. These features are economically determined, and they are not the privileges based on religious beliefs, as they apply to all religious organizations that meet non-discriminatory criteria. However, the rules on taxation of religious organizations need improvement. In the opinion of the author, only those religious organizations that are included in the Register of Non-Profit Institutions and Organizations should have benefits regarding taxation with value added tax and property tax.

References

Конституція України, прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.

Шитий С.І. Окремі питання оподаткування релігійних організацій в законодавстві України і Європейського Союзу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 18: Економіка і право. 2016. Випуск 31. С. 117-122. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/19040/Shitiy.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Бочков П.В. Актуальні питання обліку та оподаткування підприємств релігійних організацій в контексті понятійного апарату. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія Право. 2022. № 69. С. 237-242. URL: https://visnyk-juris-uzhnu.com/wp-content/uploads/2022/03/42-1.pdf.

Про свободу совісті та релігійні організації: Закон України від 23 квітня 1991 року № 987-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/987-12#Text.

Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text.

Щодо оподаткування церков, релігійних сект і релігійних об’єднань: податкова консультація Головного управління ДПС у Сумській області. URL: https://sumy.tax.gov.ua/baner/podatkovi-konsultatsii/konsultatsii-dlya-yuridichnih-osib/print-70134.html.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2018 року у справі № 821/180/18 про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення – рішення. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/72278418.

Published

2024-07-22

How to Cite

Віхляєв, М. Ю. (2024). TAXATION OF RELIGIOUS ORGANIZATIONS IN UKRAINE: CURRENT STATE AND DEVELOPMENT PROSPECTS. Kyiv Law Journal, (2), 139-145. https://doi.org/10.32782/klj/2024.2.21

Issue

Section

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС, ФІНАНСОВЕ ПРАВО, ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО