THE ADMINISTRATIVE-LEGAL REGIME OF MARTIAL LAW AS A COMPREHENSIVE TOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION TO ENSURE THE RIGHTS, FREEDOMS AND LEGITIMATE INTERESTS OF CITIZENS AND THE RIGHTS AND LEGITIMATE INTERESTS OF INDIVIDUALS IN THE CONDITIONS OF THE RUSSIAN-UKR

Authors

  • O. P. Makhmurova-Dyshliuk

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2024.1.25

Keywords:

administrative body, armed aggression, imperative-powerful influence, Institute of Administrative Law, law enforcement activities, law enforcement, means, restrictions for citizens, temporarily occupied territories.

Abstract

Abstract. The article reveals the content of the administrative-legal regime of martial law as a comprehensive tool of public administration to ensure the rights, freedoms and legitimate interests of citizens and the rights and legitimate interests of individuals in the conditions of the Russian-Ukrainian war. It has been proven that this is a reinforced special form of the imperative-powerful nature of the legal regulation of social relations, which is established to create appropriate conditions for the Armed Forces of Ukraine, other security and defense forces to repel a full-scale invasion and release temporarily occupied territories, as well as to protect rights, freedoms and legitimate interests citizens who suffered from the Russian aggressor, by granting administrative bodies special and additional powers and establishing certain restrictions for private individuals. In general, in the theory of administrative law of Ukraine, for the needs of public administration in peacetime, the institution of the administrative-legal regime is important, but not the main one, however, in the conditions of the martial law regime, it also becomes the main one. It has been updated that this is an independent comprehensive instrument of public administration of administrative bodies and an institute of administrative law, which provides for the implementation of administrative and other actions aimed at fulfilling the goals and objectives of the legal regime of martial law defined by the Law of May 12, 2015, in sub-legal law-making, law enforcement and law enforcement activities. No.389-VIII. This is a system of norms of administrative law, which establish special powers for administrative bodies and certain ones are clearly prescribed by the Constitution and the Law of Ukraine dated 05.12.2015. No.389-VIII restrictions for citizens. It was found that the content of the administrative-legal regime of martial law is the process of implementation in the form of administrative procedures to ensure the repulsion of armed aggression, the liberation of temporarily occupied territories, the protection of the national interests and values of Ukraine, the protection of the rights, freedoms and interests of natural persons, the rights, and interests of private legal entities persons.

References

Галунько В., Стеценко С., Берлач А., Буханевич О., Ситников О. та ін. Адміністративне право та адміністративний процес України в умовах воєнного стану: колективна монографія / за заг. ред. В. Фелика, В. Курила. Київ: «Видавництво Людмила», 2023. С. 399-416. http://www.ssaals.com.ua/?p=9174

Дериенджиев И., Димитър К., Хрусанов Д. Администативно право на Республика България. София: Сиби, 2012 400 с.

Про правовий режим воєнного стану. Закон України 12 травня 2015р. № 389-VIII. Відомості Верховної Ради. 2015. № 28. ст.250 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text

Адміністративно-правовий режим військового стану, введеного в Україну у звʼязку з московською військовою агресією. Науковий вісник публічного та приватного права. 2022. Вип. 3. С. 100-106. https://dspace.univd.edu.ua/items/66a214b4-7abc-48eb-a4f2-ffc63a71b310

Адміністративне право України. Повний курс : підручник / В. Галунько, П. Діхтієвський, О. Кузьменко та ін.; за ред. В. Галунька, О. Правоторової. Видання четверте. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2021. С. 24. С. 289-327. http://www.ssaals.com.ua/?p=8580

Про введення воєнного стану в Україні. Указ Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64. Президент України Володимир Зеленський. https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397

Про запровадження комендантської години на території міста Києва. Наказ від 20 березня 2022 р. № 1 начальника Київської військової адміністрації генерал-полковника С Попко. Офіційний портал Києва.file:///Users/valentynhalunko/Downloads/%D0%9D%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%B7%20

%D0%9A%D0%9C%D0%92%D0%90%20%E2%84%96%201.pdf

Комендантська година в Києві триває. Офіційний портал Києва. 2023. https://kyivcity.gov.ua/ bezpeka_ta_pravoporiadok/komendantska_godina_v_kiyevi_trivaye_iz_2300_do_0500/

Комзюк А.Т., Комзюк М.А., Липій Є.А. Адміністративно-правовий режим воєнного стану, введеного в Україні у звʼязку з московською військовою агресією. Науковий вісник публічного і приватного права. 2023. http://www.nvppp.in.ua/vip/2022/3/18.pdf

Басс В.О., Корж-Ікаєва Т.Г. Правовий режим воєнного стану та його адміністративно-правове забезпечення в умовах повномасштабного збройного конфлікту в Україні. Юридичний науковий журнал. 2023. http://lsej.org.ua/5_2023/122.pdf

Published

2024-04-11

How to Cite

Махмурова-Дишлюк, О. П. (2024). THE ADMINISTRATIVE-LEGAL REGIME OF MARTIAL LAW AS A COMPREHENSIVE TOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION TO ENSURE THE RIGHTS, FREEDOMS AND LEGITIMATE INTERESTS OF CITIZENS AND THE RIGHTS AND LEGITIMATE INTERESTS OF INDIVIDUALS IN THE CONDITIONS OF THE RUSSIAN-UKR. Kyiv Law Journal, (1), 185-190. https://doi.org/10.32782/klj/2024.1.25

Issue

Section

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС, ФІНАНСОВЕ ПРАВО, ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО