DEFINITION OF COMPLEMENTARITY OF LOCAL SELF-GOVERNMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj/2023.2.26Keywords:
complementarity, public power, state mechanism, local self-government, public-legal sphere, public administration, territorial community, district councils, regional councils.Abstract
This article describes approaches to determining the complementarity of local self-government. The complementarity of local self-government in Ukraine is characterized by: 1) the dynamic development of relations between the subjects of interaction of local self-government, with the fact that this interaction can be both external and internal in nature; 2) is a characteristic of the cognitive municipality, i.e. the process of learning about the role, importance, powers of the elements of local self-government and, directly, their interaction with the aim of increasing the effectiveness of the local self-government institute in Ukraine; 3) is a manifestation of the dichotomy of the elements of the local self-government system both within the system and with other elements of public administration; 4) are expressed in the coordination links of the elements of the local self-government system; 5) is used to build elements of a higher-level municipal administration system; 6) depending on the organizational level and objectivity, it can be: internal – the level and expression of the interaction of the elements of the local self-government system; external – interaction with other subjects of public administration other than the elements of the local self-government system; permanent – available in all spheres of public administration, where local self-government bodies exercise their own or delegated powers; substantive – provides for the implementation of the powers of the elements of the local self-government system within the limits of the normatively established competence. The complementarity of local self-government is also ensured at the level of self-organization bodies of the population. The number of objects that are in a relationship of complementarity is not formally limited, because, if we proceed from the understanding of the need to constantly ensure the proportionality of the governing system to the governed, the system of local self-government must constantly be in various aspects of the state of complementarity, not only with other elements of the public administration system , but also with public organizations/movements, with the business sector, etc.
References
Балалаєва О. Ю. Проектування електронних посібників з латинської мови для вищих аграрних навчальних закладів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.10 «інформаційно-комунікаційні технології в освіті». 2016. Київ : НУБіП. 269 с. URL: http://surl.li/hhkld
Дрьоміна Н.В. Юрисдикція міжнародних кримінальних судів і трибуналів : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.11 ; Одеська національна юридична академія. Одеса, 2005. 240 с.
Колтун В. С. Комплементарність як парадигма місцевого самоврядування: методологічний аспект. Інвестиції: практика та досвід. 2015. № 4. С. 104–108. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/4_2015/ 22.pdf
Про місцеві державні адміністрації : Закон України від 9 квітня 1999 року № 586-XIV. Відомості Верховної Ради України. 1999. № 20–21. Ст. 190.
Про місцеве самоврядування: Відомості Верховної Ради України), 1997. № 24. Ст. 170.
Про Статут територіальної громади міста Києва : затв. рішенням Київської міської ради від 28 березня 2002 року № 371/1805. URL: http://surl.li/hhkme
Інформація про здійснення заходів, спрямованих на забезпечення реалізації Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) у 2022 році. URL: http://surl.li/hhklu