FOREIGN EXPERIENCE OF IMPLEMENTING THE ADMINISTRATIVE AND LEGAL STATUS OF ANTI-CORRUPTION ENTITIES

Authors

  • A. I. Berlach
  • A. O. Prodan

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2023.2.15

Keywords:

administrative and legal status; corruption; theory; practice; improvements, National Agency for the Prevention of Corruption.

Abstract

The article examines the experience of implementing the administrative and legal status of entities whose activities are aimed at implementing measures to combat corruption. World experience shows that high social standards of living, rapid rates of economic development of the country are directly related to the effective introduction and implementation of measures to prevent and combat corruption. The statistical indicators of the activity of public authorities in the field of anti-corruption are highlighted. The main trends and key features of the creation and functioning of anti-corruption entities in foreign countries are given. It has been established that currently in countries with a high level of anti-corruption (Canada, France, Denmark, Germany) different approaches (models) are used, but with a single goal – anti-corruption. The system of bodies of foreign countries, whose activities are aimed at the implementation of anti-corruption measures, has been revealed, and the main directions of their activities have been revealed. It was established that the modern system of anti-corruption bodies includes several levels of anti-corruption entities that ensure the implementation of anti-corruption measures, monitor corruption manifestations in the respective country and abroad. At the same time, it was established that the effectiveness of anti-corruption mechanisms primarily depends on the transparency of the basic provisions of the interaction between the state, society and business; the list of anti-corruption “toolkit”, which is primarily determined by social traditions and history (Denmark). The positive experience of anti-corruption entities in Canada, France, Denmark, Germany, and Romania was analyzed. It is theoretically substantiated that positive foreign experience in preventing and countering corruption with all the specifics of their public administration system is of certain interest to Ukraine and can be used in the practical activities of the National Agency for the Prevention of Corruption.

References

Єва Кайлі, Катар і корупційний скандал у ЄС: обшукали офіси Європарламенту URL: https:// www-bbc-com.ukrainian/features-63955028?_x_tr_sl=uk&_x_tr_tl=ru&_x_tr_hl=ru&_x_tr_pto=sc (дата звернення 10.06.2023).

Яку корупцію може собі дозволити українська економік. URL: https://www-unian-ua./economics/ finance/viyna-v-ukrajini-yaku-korupciyu-mozhe-sobi-dozvoliti-ekonomika-dumka12129432.html?_x_tr_ sl=uk&_x_tr_tl=ru&_x_tr_hl=ru&_x_tr_pto=sc (дата звернення 10.06.2023)

Корупційні скандали в Україні приховують глибші проблеми. URL: https://www-openforest-org-ua./ 249329/?_x_tr_sl=uk&_x_tr_tl=ru&_x_tr_hl=ru&_x_tr_pto=sc (дата звернення 10.06.2023)

Канада: окремі програми боротьби з корупцією. Уряд Канади від 6 черв. 2014 р. URL: https:// www.unodc.org/documents/corruption/Best%20Practices/Canada%20Best%20Practices%20to%20Fight%20 Corruption.pdf. С. 2–4. (дата звернення 10.06.2023).

Корупція: досвід боротьби зарубіжних країн. URL: https://pryluky.cg.gov.ua/blind/index.php?id= 7831&tp=1 (дата звернення 10.06.2023).

Трепак В. Система заходів антикорупційної діяльності у розвинутих країнах світу. Публічне право. 2016. № 1. С. 193–201.

Іванов О. В. Адміністративно-правовий статус Національного агентства з питань запобігання корупції : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. К., 2019. 304 с.

Костенко Д.М. Система запобігання корупції в Україні: становлення та розвиток: дис. … канд. наук з держ. управ. : 25.00.01. Харків, 2020. 229 с.

Справи Саркозі URL: www.ukrinform.ua/rubric-world/3202975-spravi-sarkozi-prorosijskogo-politikazasudili- za-korupciu.html (дата звернення 10.06.2023).

ЄС і Данія дають старт антикорупційній ініціативі в Україні з бюджетом 16 млн. євро. URL: https:// www.eeas.europa.eu/node/19719_uk. (дата звернення 10.06.2023).

Приходько А.А. Окремі особливості антикорупційної політики Данії. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2020. Вип. 61, Т. 2. С. 25–28.

Буряк К. Особливості антикорупційного законодавства в країнах Європейського Союзу. Підприємницьке і господарське право. 2020. № 2. С. 356–360.

Васильєва О. І. Зарубіжний досвід антикорупційної діяльності в органах публічної влади. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 13. С. 62–65.

Підбережник Н. П. Антикорупційна політика в країнах західної Європи: досвід для України. Ефективність державного управління. 2013. Вип. 37. С. 123–132.

Роль лідера у протидії корупції: аналітичний огляд впровадження концепції “Tone At The Top”. URL: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2022-.pdf (дата звернення 10.06.2023).

Federal Accountability Act (S.C. 2006). URL: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/f-5.5/index.html (дата звернення 10.06.2023).

Спеціалізовані антикорупційні суди: порівняльний аналіз: Оновлене видання, 2022. URL: https:// www.u4.no/publications/specialised-anti-corruption-courts-ukrainian.pdf (дата звернення 10.06.2023).

Лихова С. Я. Юридичні особи як суб’єкти кримінальної відповідальності за КК України. Юридичний вісник. 2014. № 4 (33). С. 128–132.

Published

2023-08-25

How to Cite

Берлач, А. І., & Продан, А. О. (2023). FOREIGN EXPERIENCE OF IMPLEMENTING THE ADMINISTRATIVE AND LEGAL STATUS OF ANTI-CORRUPTION ENTITIES. Kyiv Law Journal, (2), 121-126. https://doi.org/10.32782/klj/2023.2.15

Issue

Section

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС, ФІНАНСОВЕ ПРАВО, ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО