POLYPRAGMASY IN THE ASPECT OF THE ACTIVITIES OF PRIVATE MEDICAL INSTITUTIONS: PROBLEMS OF OBSERVING THE PATIENT’S RIGHTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj/2023.1.2Keywords:
human and civil rights, patient rights, medical law, right to health protection, polypharmacy, medicines, business entities, healthcare institutions, economic activity, legal relationsAbstract
The aim of the scientific article is to explore the balance between maximizing the profits of private medical institutions and respecting the patient's rights in the drug supply chain in the context of polypragmasia, as well as to make proposals for improving the legal aspects of the fight against polypragmasia in Ukraine. It is argued that polypragmasia is a significant problem, first of all, for the health and life (the greatest values) of each patient, the entire healthcare system. The results obtained indicate the ineffectiveness of legal means to counteract polypragmasia of medicines, in particular, the lack of specification of measures to counteract polypragmasia of medicines that have a long time implementation. It should be emphasized that safe and effective provision of medicines in Ukraine, through proper pharmacotherapy with a thorough study of each individual case of illness or patient's condition are key to the most important strategic goals of modern healthcare. Therefore, effective pharmaceutical supervision and control should be carried out by authorized bodies transparently and in a timely manner, as well as patients and doctors themselves should comply with medical legislation on the use of medicines, methodological recommendations and standards. It is proposed to: 1) legalize the concepts „polypharmacy” not only in the strategies of the Cabinet of Ministers of Ukraine and decisions of the National Security and Defense Council, but also at the level of the law to provide a definitive component in order to minimize the irrational use of medicines in Ukraine in the context of compliance with the right to healthcare; 2) adopt a separate law of Ukraine „on prevention of irrational use of medicines (polypragmasia) in Ukraine”, which regulates the procedure for providing medicines and types of legal liability for torts, the procedure for compensation for damage; 3) at the legislative level regulate the issue of advertising (information) about the risks of self-medication, adverse reactions from the use of medicines, in particular, about antibiotics, as well as strengthening pharmaceutical supervision on the prohibition of over-thecounter medicines and their practice of selling with advertising; 4) each healthcare institution should develop preventive measures (checklists) for the prevention of polypharmasia in Ukraine for doctors and patients in corporate human rights programs in the course of medical practice.
References
Про Національну стратегію у сфері прав людини: Указ Президента України від 24 квітня 2021 р., № 119/2021. Офіційний вісник України. 2021. № 26. Ст. 1257.
Клімов О.І. Аптечна справа в Україні – 30 років еволюції чи 30 років руйнації? Щотижневик АПТЕКА. 2021. № 34. URL: http://surl.li/agknv
80% аптек в Україні продовжує працювати: актуальна статистика. Пресслужба « Щотижневик АПТЕКА». 2022. URL: http://surl.li/dcupo
Стречень С.Б. Поліпрагмазія. Фармацевтична енциклопедія. URL: http://surl.li/agkmu
Medication Safety in Polypharmacy. Geneva: World Health Organization; 2019 (WHO/UHC/SDS/2019.11). Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. URL: http://surl.li/aerui
Міхайліна Т.В., Захарчук Д.О. Правові аспекти поліпрагмазії як моделі забезпечення лікарськими засобами: поняття, причини, наслідки. Вісник студентського наукового товариства ДонНУ імені Василя Стуса. 2021. Том 2. № 13. С. 101–106.
Про затвердження Концепції розвитку фармацевтичного сектору галузі охорони здоров'я України на 2011-2020 роки: Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 13 вересня 2010 р., № 769. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: http://surl.li/dcupx
Керівні принципи щодо бізнесу і прав людини: Реалізація Рамкової програми Організації Об’єднаних Націй «Захист, повага і засоби захисту». Переклад: К. Буряковська, Ю. Размєтаєва, О. Уварова, Д. Філіпський; за заг. ред. О. Уварової. Харків: Право, 2018. 80 с.
Про затвердження Державної стратегії реалізації державної політики забезпечення населення лікарськими засобами на період до 2025 року: Постанова Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2018 р., № 1022. Урядовий кур'єр. 2018. № 233. (Із змінами).
Про стан національної системи охорони здоров’я та невідкладні заходи щодо забезпечення громадян України медичною допомогою: Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 липня 2021 р., № n0052525-21. Офіційний вісник України. 2021. № 67. Ст. 12.
Громович О.О. Запровадження маркування контрольними знаками ліків та електронної системи «e-Stock»: оприлюднено проєкт. Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА». 2021. URL: http://surl.li/bbsgz
Інформація про ліки та медичні вироби в закладах охорони здоров’я буде доступна в системі e-Stock. Єдиний веб-портал органів виконавчої влади. 2022. URL: http://surl.li/dcuqa.
Основи законодавства України про охорону здоров'я: Закон України від 19 листопада 1992 р., № 2801-XII. Відомості Верховної Ради України. 1993. № 4. Ст. 19. (Із змінами).
Про затвердження Порядку здійснення фармаконагляду: Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 27.12.2006 р., № 898. Офіційний вісник України. 2007. № 8. Ст. 114. (Із змінами).
Статут державного підприємства «Державний експертний центр Міністерства охорони здоров’я України»: Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 02 липня 2021 р., № 1347. URL: https://bit.ly/3ByXtV1
Міхайліна Т.В., Захарчук Д.О. Щодо інституціональних засобів контролю за якістю та реалізацією лікарських засобів в Україні. Débats scientifiques et orientations prospectives du développement scientifique: збірник наукових праць “ΛΌГOΣ” з матеріалами ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. (Париж, 8 липня 2022 р.). Париж – Вінниця: La Fedeltà & European Scientific Platform, 2022. С. 95–99.