STIMULATING TARIFF FORMATION AS A WAY OF ADMINISTRATIVE AND LEGAL REGULATION OF RELATIONS IN THE FIELD OF ALTERNATIVE ENERGY

Authors

  • D. O. Shtoda

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2021.4.35

Keywords:

administrative and legal regulation, alternative energy sources, electricity, “green” tariff, a way of administrative and legal regulation.

Abstract

The article is devoted to the study of the regulatory framework and acquisitions of legal doctrine in thefield of legal support for the formation and application of state stimulating tariffs in the field of alternative energy.The main attention is focused on the problematic aspects of the application of the “green” tariff, identifying the mainshortcomings in the legal regulation of this incentive and formulating proposals for their solution.As a result, it was established that stimulating tariff formation as a means of encouraging the developmentof alternative energy by the state is complex, combining economic and legal incentives, administrative and legalregulation and a tool for implementing the principle of state incentives for alternative energy.It is proposed to leave the “green” tariff as a way of state regulation of the segment of alternative electricitywith the following caveats. Firstly: the list of entities eligible for this incentive must include private households;energy cooperatives and other consumers whose installed capacity of generating units does not exceed 150 kW;producers of electricity from alternative sources with a capacity of up to 1 MW (small participants in the alternativeelectricity market). Secondly: do not limit the existence of a “green” tariff in the beginning of 2030, as alternativeenergy is developing dynamically. The “green” tariff for those entities that will use part of the electricity obtainedfrom alternative sources for the production of renewable hydrogen, may be an additional incentive for investors tobe interested in hydrogen energy at an early stage. Primarily to cover capital investments. A proposal has been madeto reflect the mentioned provision in the Hydrogen Energy Strategy of Ukraine for the period up to 2030.

References

Про схвалення Енергетичної стратегії України на період до 2035 року «Безпека, енергоефективність,конкурентоспроможність» : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 18.08.2017 № 605-р. Урядовийкур’єр. 2017. № 167.

Кулик О.І. Господарсько-правове забезпечення стимулювання виробництва енергії з використаннямальтернативних джерел : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.04 / Донец. нац. ун-т ім. Василя Стуса. Вінниця,2019. 231 с.

Молдованов Д.В. Фінансово-правове забезпечення державної політики у сфері альтернативної енер-гетики : дис. … док. філос. : 081. Харків, 2020. 238 с.

Про теплопостачання : Закон України від 02.06.2005 № 2633-IV. Відомості Верховної Ради України.2005. № 28. Ст. 373.

Огляд аналітичних робіт міжнародних енергетичних організацій щодо стану та сценаріїв розвиткусвітової енергетичної сфери з прогнозом інвестування в енергоефективність. Київ, 2018. 94 с.

Про внесення змін до деяких законів України щодо встановлення «зеленого» тарифу : Закон Українивід 25.09.2008 № 601-VI. Відомості Верховної Ради України. 2009. № 13. Ст. 155.

Про внесення змін до Закону України «Про електроенергетику» щодо стимулювання використанняальтернативних джерел енергії» : Закон України від 01.04.2009 № 1220-VI. Відомості Верховної Ради Укра-їни. 2009. № 32–33. Ст. 312.

Про Національний план дій з відновлювальної енергетики на період до 2020 року : РозпорядженняКабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 902-р. Офіційний вісник України. 2014. № 81. Ст. 2298.

Гріцишина М. Що не так із зеленим тарифом? Обґрунтованість підходів щодо тарифоутвореннядля «зеленої» електроенрегії. Юридична газета онлайн. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/energetichne-pravo/shcho-ne-tak-iz-zelenim-tarifom.html.

Про ринок електричної енергії: Закон України від 13.04.2017 № 2019-VІІІ. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 27–28. Ст. 312.

Про схвалення Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сферівідновлювальної енергетики в Україні: постанова Національної комісії, що здійснює державне регулюванняу сферах енергетики та комунальних послуг від 17.06.2020 № 1141. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/v1141874-20.

Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва елек-тричної енергії з альтернативних джерел енергії : Закон України від 21.07.2020 № 810-ІХ. Відомості Верхо-вної Ради України. 2020. № 50. Ст. 456.

Ткачук Я. Зелений тариф, меморандум і борги: чи досі Україна розвиває ВДЕ. URL: https://kosatka.media/uk/category/blog/news/zelenyy-tarif-memorandum-i-dolgi-razvivaet-li-ukraina-vie.

A historical review of promotion strategies for electricity from renewable energy sources in EU countries /R. Haas, C. Panzer, G. Resch, M. Ragwitz, G. Reece, A. Held. Renewable and sustainable energy reviews. 2011.№ 15 (2). P. 1003–1034.

Драпак М. Дороге задоволення. Нинішні тарифи для підтримки зеленої енергетики неадекватно високі.URL: https://texty.org.ua/articles/84623/Doroge_zadovolenna_Nynishni_taryfy_dla_pidtrymky_zelenoji-84623/.

Крисак А.І., Крисак М.Ф. «Зелені» тарифи відновлювальних джерел енергії як чинник екологічноїбезпеки. Агросвіт. 2018. № 24. С. 3–9.

Шафаренко Ю. Стан та перспективи розвитку відновлювальної енергетики в Україні. URL: https://keepwarmeurope.eu/fileadmin/user_upload/Learning_Centre/Ukraine/T2.3-7_Yuriy_Shafarenko._Status_and_perspectives_of_renewable_energy_sector_in_Ukraine.pdf.

Гамбург І.А., Гамбург С.Л. Правова регламентація застосування «зеленого» тарифу в енергетиці Укра-їни: проблеми та перспективи. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 7. С. 218–220.

Кузьміна М.М. Сучасні тенденції правового регулювання відновлювальної енергетики в Україні.Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 8. С. 193–196.

Сommunication from the Сommission to the European Parliament, the Council, the EuropeanEconomic and Social Committee and the committee of the Regions, A hydrogen strategy for a climate-neutral Europe Brussels, 08.07.2020. COM/2020/301 final. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52020DC0301.

Green hydrogen pipeline more than doubles in five months. Wood Mackenzie. April 2020. URL: https://www.woodmac.com/our-expertise/focus/transition/green-hydrogen-pipeline-soars April 2020.

IRENA estimates that to achieve the Paris agreement around 8% of global energy consumption will beprovided by hydrogen. IRENA. Global Renewables Outlook. 2020.

Тітамір О. Воднева енергетика в Україні: лише на рівні розмов, а чи реально? URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3315760-vodneva-energetika-v-ukraini-lise-na-rivni-rozmov-a-ci-realno.html.

Проєкт Дорожньої карти для виробництва та використання водню в Україні. URL: https://unece.org/sites/default/files/2021-03/Hydrogen%20Roadmap%20Draft%20Report_UKR%20March%202021.pdf.

Published

2022-04-22

How to Cite

Штода, Д. О. (2022). STIMULATING TARIFF FORMATION AS A WAY OF ADMINISTRATIVE AND LEGAL REGULATION OF RELATIONS IN THE FIELD OF ALTERNATIVE ENERGY. Kyiv Law Journal, (4), 230-237. https://doi.org/10.32782/klj/2021.4.35

Issue

Section

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС, ФІНАНСОВЕ ПРАВО, ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО