ЮРИДИЧНИЙ СУПРОВІД ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

  • Т. І. Бєгова

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2021.4.11

Ключові слова:

діджиталізація, штучний інтелект, правосуб’єктність, правове регулювання, юридична відповідальність, правова природа штучного інтелекту.

Анотація

Анотація. У цій статті досліджено проблеми правової кваліфікації та статусу штучного інтелекту,проаналізовано судову практику і наукові підходи до тлумачення правового статусу штучного інтелекту задлявизначення моделі правового регулювання права інтелектуальної власності на об’єкти, створені штучнимінтелектом. Розкрито основні напрямки запровадження процесу діджиталізації у сфері обігу штучногоінтелекту в Україні, акцентовано увагу на основних особливостях введення в обіг штучного інтелектув Україні і світі. Визначено можливі напрямки вдосконалення правового регулювання статусу штучногоінтелекту в Україні, а також спрогнозовано основні перспективні напрямки розвитку законодавства у сферіштучного інтелекту.Визначено штучний інтелект як об’єкт дослідження низки наукових дисциплін, який є досить складнимтехнічним і філософським явищем, а тому пропоновані в науці дефініції щодо визначення поняття «штучнийінтелект» є дуже неоднорідними. Крім того, акцентовано увагу на таких основних характерних ознакахштучного інтелекту: технічний (програмний) характер; здатність до самонавчання під час оброблення даних;автоматизований характер такого навчання; автономність у прийнятті рішень; орієнтованість на досягненнярезультатів, які людина досягає під час своєї інтелектуальної діяльності.З огляду на виокремлені ознаки, які дозволяють установити близькість природи штучного інтелектудо природи комп’ютерної програми, з огляду на динамічний і безперервний розвиток явища штучногоінтелекту і неприпустимість через це визначення такого поняття через вичерпний перелік технологійроботи, що може призвести до надмірного звуження терміну та необхідності його постійного перегляду, а також з огляду на вимогу до технологічної нейтральності нормативних дефініцій, ми пропонуємов цілях правового регулювання визначити поняття «штучний інтелект» як комп’ютерну програму, в основіякої знаходяться алгоритми аналізу даних та алгоритми формування на основі такого аналізу алгоритмівавтономного прийняття рішень задля досягнення визначеної мети. З метою правового регулювання мивважаємо недоцільною класифікацію штучного інтелекту на слабкий і сильний, адже єдине, що відрізняєці науково визначені види штучного інтелекту, – це функціональна наповненість, яка не є у цьому випадкуважливою для визначення правового статусу штучного інтелекту.

Посилання

Pan-Canadian AI Strategy. URL: http://www.jaist.ac.jp/~bao/AI/OtherAIstrategies/PanCanadian%20Artificial%20Intelligence%20Strategy.pdf (дата звернення: 10.12.2021).

America’s Leadership in Artificial Intelligence. 2019. URL: https://www.whitehouse.gov/articles/accelerating-americas-leadership-in-artificialintelligence/ (дата звернення: 10.12.2021).

Draft Memorandum to the Heads of Executive Departments and Agencies, “Guidance for Regulation ofArtificial Intelligence Applications”. 2019. 95 URL: https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2020/01/Draft-OMB-Memoon-Regulation-of-AI-1-7-19.pdf (дата звернення: 10.12.2021).

Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economicand Social Committee and the Committee of the Regions, Artificial Intelligence for Europe. Brussels.2018. Vol. 25, No 4. 19 p. URL: https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2018/EN/COM-2018-237-F1-ENMAIN-PART-1.PDF

Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economicand Social Committee and the Committee of the Regions, Building Trust in Human-Centric Artificial Intelligence.Brussels. 2019. Vol.8, No4. URL: https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2019/EN/COM-2019-168-F1-EN-MAIN-PART-1.PDF (дата звернення: 10.12.2021).

White Paper: On Artificial Intelligence – A European approach to excellence and trust. Brussels. 2020. Vol. 19.No2. URL: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/commission-white-paper- artificialintelligence-feb2020_en.pdf(дата звернення: 10.12.2021).

Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки: РозпорядженняКабінету Міністрів України від 17.01.2018 № 67-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р (датазвернення: 10.12.2021).

Габов А. В., Хаванова И. А. Эволюция роботов и право XXI века. Вестник Томского государствен-ного университета. 2018. № 435. С. 215–233.

Баранов О.А. Інтернет речей і штучний інтелект: витоки проблеми правового регулювання. ІТ право:проблеми і перспективи розвитку в Україні: збірник матеріалів ІІ-ї Міжнародної науково-практичної конфе-ренції (Львів, 17 листопада 2017 р.). Львів: НУ «Львівська політехніка», 2017. С. 18–42.

Харіна М. Ю. До питання регулювання правового статусу штучного інтелекту в міжнародному правіта українському законодавстві. Молодий вчений. 2019. № 5(2). С. 500–503.

Архипов С.И. Субъект права: теоретическое исследование: монография. Санкт-Петербург: Юриди-ческий центр Пресс, 2004. 469 с.

Зайчук О. В., Заєць А. П., Журавський В. С. Теорія держави і права. Академічний курс: Підручник. Зазаг. ред. О. В. Зайчука, Н. М. Оніщенко. Київ: Юрінком Iнтер, 2008. 688 c.

Bryson J., Diamantis M., Grant T. Of, for, and by the People: The Legal Lacuna of Synthetic Persons. ArtificialIntelligence & L. 273 (2017). University of Cambridge Faculty of Law Research Paper. 2018. № 5. P. 273–291.

Кельзен Г. Чистое учение о праве. Пер. с нем. М.В. Антонова и С.В. Лёзова. Санкт-Петербург: ОООИздательский Дом «Алеф-Пресс», 2015. 542 с.

Цивільний кодекс України: Закон України від 19.06.2003 № 435-IV. Дата оновлення: 28.04.2020. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3792-12 (дата звернення: 10.12.2021).

Solum B. Legal Personhood for Artificial Intelligences. NORTH CAROLINA LAW REVIEW. 1992.Vol. 70,Nо 4. P. 1231–1287.

Васильев. А., Ибрагимов Ж. Правовое регулирование робототехники и искусственного интеллекта вЕвропейском Союзе. Российско-азиатский правовой журнал. 2019. № 1. С. 50–54.

Gaon A.-H. Artificially Intelligent Copyright: Rethinking Copyright Boundaries: dissertation … PhD.Toronto: York Universit, 2019. 390 p.

Genderen, R. van den Hoven. Do We Need New Legal Personhood in the Age of Robots and AI? Robotics,AI and the Future of Law, Perspectives in Law/ Fenwick, M., Corrales, M., & Forgo, N. (Eds.). Singapore: Springer,2018. P. 15-56.

Харитонов Є.О., Харитонова О.І. До проблеми цивільної правосуб’єктності роботів. Інтернет речей:проблеми правового регулювання та впровадження: матеріали наук.-практ. Конференції (Київ, 29 листопада2018 р.). Київ: Вид-во “Політехніка”. 2018. С. 42–46.

Пономарева Е. В. Субъекты и квазисубъекты права: теоретикоправовые проблемы разграничения:дис. … канд. юрид. наук. Екатеринбург, 2019. 208 с.

European Parliament resolution of 16 February 2017 with recommendations to the Commissionon Civil LawRules on Robotics 2015/2103(INL). URL: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2017-0051_EN.html (дата звернення: 10.12.2021).

Наведено за: Clarke R. Asimov's laws of robotics: implications for information technology-Part I. Computer.1993. Vol.26, Is.12. P. 53–61.

Морхат П.М. Правосубъектность искусственного интеллекта в сфере права интеллектуальной соб-ственности: гражданско-правовые проблемы: дис. … д-ра юрид. наук. Москва, 2018. 420 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-22

Як цитувати

Begova, T. I. (2022). ЮРИДИЧНИЙ СУПРОВІД ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ. Київський часопис права, (4), 82-87. https://doi.org/10.32782/klj/2021.4.11

Номер

Розділ

ЦИВІЛЬНЕ ТА ГОСПОДАРСЬКЕ ПРАВО І ПРОЦЕС