СУБ’ЄКТИ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ ОБ’ЄКТІВ НЕРУХОМОГО МАЙНА: ПРОЦЕСУАЛЬНИЙ СТАТУС ТА ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj/2025.2.14Ключові слова:
державна реєстрація об’єктів нерухомого майна, суб’єкти державної реєстрації об’єктів нерухомого майна, процесуальний статус, права та обов’язки, повноваження, адміністративна відповідальністьАнотація
В статті з’ясовано процесуальний статус суб’єктів державної реєстрації об’єктів нерухомого майна. Визначено систему суб’єктів державної реєстрації об’єктів нерухомого майна, з’ясовано їх процесуальний статус та особливості і проблеми його реалізації. В результаті дослідження встановлено, що суб’єктів адміністративної процедури щодо державної реєстрації об’єктів нерухомого майна можна поділити на такі групи: 1) державних реєстраторів прав на нерухоме майно – посадових осіб органів місцевого самоврядування (об’єднаних територіальних громад, сільських, селищних, міських рад), які отримали повноваження у сфері держреєстрації); 2) державні реєстратори структурних підрозділів територіальних органів Міністерства юстиції України (у випадках, визначених законом); 3) нотаріуси – мають право здійснювати державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень нарівні з держреєстраторами, коли йдеться про правочини, що посвідчуються нотаріально; 4) суб’єкти державної реєстрації, акредитовані Мін’юстом – юридичні особи публічного або приватного права, які отримали акредитацію у Міністерстві юстиції України для виконання функцій з держреєстрації (наприклад, центри надання адмінпослуг – ЦНАПи). Встановлено необхідність розмежування адміністративно-правового статусу суб’єктів адміністративної процедури щодо державної реєстрації об’єктів нерухомого майна – фізичних осіб (заявників) та суб’єктів владних повноважень (суб’єктів державної реєстрації). Доведено, що до елементів, які характеризують адміністративно-правовий статус суб’єктів адміністративної процедури державної реєстрації об’єктів нерухомого майна – фізичних осіб (заявників), слід включити: адміністративну правоздатність, адміністративну дієздатність, права та обов’язки, гарантії реалізації прав, адміністративну відповідальність; до елементів, які характеризують адміністративно-правовий статус суб’єктів адміністративної процедури державної реєстрації об’єктів нерухомого майна – суб’єктів владних повноважень (суб’єктів державної реєстрації), слід включити: адміністративну правоздатність, адміністративну дієздатність, компетенцію, гарантії реалізації компетенції, дисциплінарну та адміністративну відповідальність.
Посилання
Конституція України прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень: Закон України від 1 липня 2004 року № 1952-IV. Відомості Верховної Ради України. 2004. № 51. Ст. 553.
Про адміністративну процедуру: Закон України від 17 лютого 2022 року № 2073-IX. Відомості Верховної Ради України. 2023. № 15. Ст. 50.
В. Р. Шпіля. Суб’єкти адміністративної процедури щодо державної реєстрації об’єктів нерухомого майна: процесуальний статус та особливості реалізації. Держава та регіони. Серія: Право, 2024 р., № 3 (85). С. 108–115.
Виконавча влада і адміністративне право / В. Б. Авер’янов, О. Ф. Андрійко, Ю. П. Битяк, Н. В. Кізіма, В. Л. Коваленко; за ред. В.Б Авер’янов. К.: ІнЮре. 2002. 668 с.
Колпаков В. К. Поняття адміністративної правосуб’єктності та адміністративно-правового статусу. Адміністративне право України. Академічний курс : підруч.: У двох томах: Том 1. Загальна частина / ред. колегія: В. Б. Авер’янов (голова). К. : Вид-во «Юридична думка», 2004. С. 191–195.
Стеценко С. Г. Адміністративне право України : навчальний посібник. К. : Атіка, 2008. 624 с.
Адміністративне право України: навчальний посібник / за аг. ред. Т. О. Коломоєць. Г. Ю. Гулевської. К.: Істина. 2007. 216 с.
Лебідь Н.В. Адміністративно-правовий статус державних інспекцій в Україні: дис… канд. юрид. наук: 12.00.07. Національний ун-т внутрішніх справ. Х., 2004. 202 с.
Миронюк Р.В. Правовий статус суб’єктів адміністративно-деліктного процесу: теорія та практика реалізації: монографія. Дніпропетровськ: Дніпроп. держ. ун-т внутр. справ, 2013. 510 с.
Куліш А.М. Правоохоронна система України: адміністративно-правові засади організації та функціонування [Текст] : дис… док. юрид. наук, спец.: 12.00.07 – адміністративне право і процес;фінансове право;інформаційне право. Х. : Харківський нац. ун-т внутрішніх справ, 2009. 432 с.
Про затвердження Кваліфікаційних вимог до державного реєстратора: наказ Міністерства юстиції України від 29 грудня 2015 року № 2790/5. Офіційний вісник України. 2016. № 1. Стор. 200. Ст. 35.
Кодекс України про адміністративні правопорушення від 7 грудня 1984 р. Відомості Верховної Ради УРСР. 1984, додаток до № 51. Ст. 1122 (з наступними змінами та доповненнями).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.