ДЕЯКІ ПРАВОВІ АСПЕКТИ ПРОТИДІЇ ОБМЕЖЕННЮ СУВЕРЕНІТЕТУ ЧЕРЕЗ ЗОВНІШНІЙ ВПЛИВ: ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj/2025.2.6Ключові слова:
обмеження суверeнітету, іноземці, наглядова рада, державне підприємство, політична суб’єктність, статус іноземного агента, інструменти “м’якої сили”, інституційна ефективність, міжнародний досвід, конституційні гарантіїАнотація
Державна незалежність та суверенітет є багатогранним явищем, яке значною мірою впливає на економічну стабільність, державні фінанси та рівень соціальної справедливості. У статті здійснено аналіз ключових чинників, що формують можливість зовнішнього втручання у процеси прийняття державно-управлінських рішень, зокрема в питаннях внутрішньої та зовнішньої політики, управління економікою та призначення кадрів. Дослідження зачіпає складний комплекс проблем економічної незалежності та політичного самовизначення в умовах зовнішнього впливу на державний суверенітет. Особливу увагу приділено виділенню загальних рекомендацій для зміцнення державного суверенітету: інституційних, правових, освітньо-ідеологічних. Проаналізовано законодавчу практику деяких країн світу щодо впровадження та функціонування нормативно-правових актів, що регулюють діяльність осіб або організацій, що перебувають під іноземним впливом або отримують закордонне фінансування. Аргументовано необхідність прийняття альтернативного законодавчого акту “про іноземних агентів” у вітчизняному правовому полі, що дозволить зменшити прихований вплив іноземних структур на формування внутрішньої політики та сприятиме зміцненню національної безпеки та суверeнітету. Автор звертає увагу на важливості забезпечити баланс між залученням міжнародного досвіду та дотриманням конституційних принципів державного управління. Запропоновано рекомендації для подальшого зміцнення суверeнітету, стабільності та економічного зростання України, базуючись на аналізі національних і міжнародних практик. Таким чином, стаття підкреслює, що суверенітет є не лише юридичним поняттям, але й практичною необхідністю для забезпечення ефективного функціонування держави та захисту її національних інтересів. Участь міжнародних експертів у конкурсних процедурах в Україні має нормативну основу в національному законодавстві та міжнародних домовленостях. Однак така практика потребує перегляду або додаткового врегулювання, аби не порушувати принципи державного суверенітету, правової відповідальності та публічного контролю. Результати дослідження можуть бути використані для подальшого вдосконалення політики сталого розвитку та належного забезпечення національної безпеки, розробки стратегій запобігання втручанню іноземних держав, організацій, окремих груп та осіб у внутрішні справи України.
Посилання
Конституція України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text.
Скрипнюк О. В., Крусян А. Р. Концепт “державний суверенітет” у класичних західних теоріях. Альманах права. 2021. Вип. 12. С. 11-19. URL: https://ccu.gov.ua/sites/default/files/skrypnyuk_o._krusyan_a._kocept_derzhavnyy_suverenitet_0.pdf.
Троян, І.В. “THE STATE SOVEREIGNTY IN THE THEORY OF POLITICAL OF REALISM”. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Issues of Political Science 16, no. 885 (July 3, 2015): 28-34. URL: https://periodicals.karazin.ua/ politology/article/view/3244.
Чорна, Н. В. Державний суверенітет як основа національної ідентичності українського суспільства / Н. В. Чорна // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. 2011. № 980. С. 340-346. (Теорія культури і філософія науки ; вип. 45.) URL: http://openarchive.nure.ua/handle/document/2517.
Короткий Оксфордський політичний словник / За ред. І. Макліна й А. Макмілана; пер. з англ. К.:Вид-во. Соломії Павличко “Основи”, 2005. 789 с.
Великий енциклопедичний юридичний словник / за ред. акад. НАН України Ю. С. Шемшученка. 2-ге вид переробл. і доповн. К.: Вид-во “Юридична думка”, 2012. 1020 с.
Національний суверенітет України в умовах глобалізації: Національна доповідь. 35 К.: Парламентське вид-во, 2011. 112 с.
Політичні відносини між націями. Боротьба за владу та світ. / Г. Моргентау// Соціально – політичний журнал. 1997. № 2. С. 189-201.
Богів Я. С. Народний суверенітет та механізм його реалізації публічною владою: теоретико-правовий аспект : автореф. дис… д-ра юрид.наук 12.00.01 Львів, 2020. 470 с.
Офіційний веб-сайт UN development programme in Ukraine. URL: https://www.undp.org/ukraine/united-nations-development-programme-ukraine-recovery-framework?utm_source=chatgpt.com.
Зауваження Головного юридичного управління Апарату ВРУ до Проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення деяких механізмів регулювання банківської діяльності. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/100560.
Звіт Центру Разумкова “Рік діяльності Президента Володимира Зеленського: здобутки і проблеми” https://razumkov.org.ua/uploads/article/2020_Rik_diyalnosti_Prezydenta.pdf?utm_source=chatgpt.com.
“Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо вдосконалення регулювання угод про визнання винуватості у кримінальних провадженнях щодо корупційних кримінальних правопорушень та кримінальних правопорушень, пов’язаних з корупцією”: Закон України № 4033-IX від 29 жовтня 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4033-IX#Text.
“Рада прийняла в цілому законопроект про угоди корупціонерів зі слідством”// Главком URL: https://glavcom.ua/country/politics/rada-prijnjala-v-tsilomu-zakonoprojekt-pro-uhodi-zi-slidstvom-1028434.html.
“Верховна Рада ухвалила законопроект про угоди зі слідством, який відкриє доступ до 4 млрд євро” // NV. URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/verhovna-rada-uhvalila-zakonoproyekt-ugodi-zi-slidstvomnovini-ukrajini-50462253.html.
Гончарук В.Л., Новели кримінального законодавства щодо угод про визнання винуватості в корупційних правопорушеннях: у пошуках оптимальної моделі.// Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право, Том 4 № 86 (2024): с. 210-218. URL: https://visnyk-juris-uzhnu.com/wp-content/uploads/2025/01/36-3.pdf
Мамка Г. Угода про визнання винуватості: «відкуп» за корупцію чи міжнародне зобов’язання. PRAVO.UA. 28 серпня 2024 р. URL: https://pravo.ua/uhoda-pro-vyznannia-vynuvatosti-vidkup-za-koruptsiiuchy-mizhnarodne-zobov-iazannia.
Закон України “Про Національне антикорупційне бюро України” № 1698-VII від 14 жовтня 2014 року. Офіційний сайт Верховної Ради України, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1698-18#Text
Закон України “Про Вищий антикорупційний суд” № 2447-VIII від 7 червня 2018 року. Офіційний сайт Верховної Ради України, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 2447-19#Text.
Закон України “Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо посилення самостійності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури” № 3509-IX від 8 грудня 2023 року. Офіційний сайт Верховної Ради України, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3509-20#Text.
Закон України “Про запобігання корупції” № 1700-VII від 4 жовтня 2014 року. Офіційний сайт Верховної Ради України, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#Text.
Кабмін визначив, хто обиратиме нову голову НАЗК.// Українська правда. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2019/10/31/7230610/?utm_source=chatgpt.com.
Diamond, Larry. 2008. The Spirit of Democracy: The Struggle to Build Free Societies Throughout the World. New York: Times Books/Henry Holt and Co. 448 p.
Офіційний веб-сайт НАК “Нафтогаз України”/ вкладка “Наглядова Рада”. URL: https://www.naftogaz.com/management/supervisory-board.
Офіційний веб-сайт АТ “Укрзалізниця”/ вкладка “Наглядова Рада”. URL: https://www.uz.gov.ua/about/general_information/nagliadova_rada/.
Офіційний веб-сайт АТ “Ощадбанк”/ вкладка “Наглядова Рада”. URL: https://www.oschadbank.ua/pravlinna-ta-nagladova-rada-banku.
Офіційний веб-сайт АТ “Укрпошта”/ вкладка “Наглядова Рада”. URL: https://www.ukrposhta.ua/ua/nahliadova-rada
Офіційний веб-сайт АТ “Укроборонпром”/ вкладка “Наглядова Рада”. URL: https://ukroboronprom.com.ua/news/priznaceno-naglyadovu-radu-ukroboronpromu
Постанова КМУ від 10 березня 2017 р. № 142 “Деякі питання управління державними унітарними підприємствами та господарськими товариствами, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі”. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/142-2017-п.
Нескороджена Л. (2020) Правове регулювання участі іноземців у наглядових радах державних підприємств // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2020. № 5. c. 57-65. doi: 10.31617/zt.knute.2020(112)06.
Проект Закону про внесення змін до статті 11-3 Закону України “Про управління об’єктами державної власності” щодо вимог до кандидатів на посаду незалежного члена наглядової ради. Офіційний сайт ВРУ, URL: blob:https://itd.rada.gov.ua/4476c2fc-e8af-46ed-910b-7e3b723680b7
Проект Закону про внесення змін до статті 11-3 Закону України “Про управління об’єктами державної власності” щодо вимог до кандидатів на посаду незалежного члена наглядової ради. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/100361
Офіційний сайт Міністерства юстиції США. URL: https://www.justice.gov/nsd-fara
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.