СУТНІСТЬ ТЕРМІНУ «ЗАКОРДОННІ ДИПЛОМАТИЧНІ УСТАНОВИ УКРАЇНИ»: СПІВВІДНОШЕННЯ НАЗВИ ТА ЗНАЧЕННЯ

Автор(и)

  • М. В. Маркарян

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2021.1.5

Ключові слова:

термін «закордонні дипломатичні установи України», термін «закордонні дипломатичні інституції України», Закон «України «Про дипломатичну службу», дипломатичні та консульські відносини, державний орган

Анотація

У науковій статті розкривається зміст та сутність терміна «закордонні дипломатичні установи України», що використовується в сучасному вітчизняному законодавстві у сфері дипломатичних і консуль- ських відносин. Здійснено короткий огляд еволюції терміна «закордонні дипломатичні установи України» на прикладі Закону України «Про дипломатичну службу» від 20.09.2001 р. (втратив чинність 19.12.2018 р.) та Закону України «Про дипломатичну службу» від 07.06.2018 р., який чинний нині. Проаналізовано, що до 2018 року термін «закордонні дипломатичні установи України» використовувалася лише для означення родового поняття, що відповідало категоріям «дипломатичні представництва України в інших державах», «консуль- ські установи України в інших державах» та «представництва при міжнародних організаціях». На основі виокремлення основних ознак закордонних дипломатичних установ України автором про- понується викласти в новій редакції частину 4 статті 5 Закону України «Про дипломатичну службу» від 07.06.2018 р., що полягає у заміні визначення до терміна «закордонні дипломатичні установи України». Запропоновані зміни, передусім, викликані законодавчою новацією щодо передбачення нового виду закор- донної дипломатичної установи – Посольства України з резиденцією Надзвичайного і Повноважного Посла України в Києві та порушенням мовних законів, що зустрічаються у наведеному визначенні. Крім того, з огляду на досягнення вітчизняної юридичної науки, враховуючи законодавчу базу та досвід зарубіжних країн підіймається питання про недоцільність використання терміна «закордонні дипломатичні установи України» та пропонується замінити його на термін «закордонні дипломатичні інституції України». Насамперед це викликано тим, що у теоретико-правовій науці та чинному законодавстві України категорії «установа» та «державний орган» не є тотожними поняттями, а відтак неприпустимо державний орган нази- вати установою. З огляду на зазначене, автором робиться висновок про необхідність проведення подальшого реформуван- ня законодавства у сфері дипломатичних і консульських відносин, зокрема в контексті узгодження понятій- но-категоріального апарату.

Посилання

Про дипломатичну службу: Закон України від 20.09.2001 р. № 2728-III. (втратив чинність). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2728-14#Text.

Про дипломатичну службу: Закон України від 07.06.2018 р. № 2449-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2449-19#Text.

Теорія держави і права: навч. посіб. для підгот. фахівців з інформ. безпеки / [О.О. Тихомиров, М. М. Мікуліна, Ю. А. Іванов та ін.]; за заг. ред. Л. М. Стрельбицької. Київ: Кондор-Видавництво, 2016. 332 с.

Теорія держави і права: підручник / О.В. Петришин, С.П. Погребняк, В.С. Смородинський та ін..; за ред. О.В. Петришина. Харків : Право, 2015, 368 с.

Адміністративне право України. Повний курс: підручник / за ред. В.Галунька, О. Правоторової. Видання третє. Київ : Академія адміністративно-правових наук, 2020. 466 с.

Цивільний кодекс України: Закон від 16.01.2003 № 435-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text.

Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг: Закон України від 12.07.2001 № 2664-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2664-14#Text.

Федчишин С.А. Дипломатичне представництво України за кордоном: адміністративно-правові аспекти організації та діяльності. Форум права, 2008. № 2. С. 453–457.

Словник української мови: [в 11 т.] / АН Української РСР, Ін-т мовознав. ім. О.О. Потебні; редкол.: І.К. Білодід (голова) [та ін.]. Київ: Наук. думка, 1970–1980. Т. 4: І-М / ред. тому: А.А. Бурячок, П.П. Доценко. 1973. 840 c.

Уваров В.Г. Парадигма функцій та засада юридичної визначеності в розвитку прокуратури як державної інституції. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2017. Спецвипуск. Ч. 2. С. 31–34.

Мельник Р. Реформування інституцій з протидії корупції у Грузії. Науковий часопис Національної академії прокуратури України. 2015. № 4. C. 85–93.

Акімов О.О. Формування владних повноважень суб’єктів правовідносин у публічному управлінні: системогенезний підхід. Державне управління та місцеве самоврядування: зб. наук. пр. ДРІДУ НАДУ при Президентові України. Дніпропетровськ. 2019. Вип. № 3(42). С. 53–60.

Про затвердження Положення про Єдину інформаційну систему соціальної сфери: Постанова Кабінету Міністрів України від 14.04.2021 № 404. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/404-2021-%D0%BF#Text.

Official website of the European Union. URL: https://europa.eu/european-union/about-eu/institutionsbodies/european-council_en.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-04

Як цитувати

Маркарян, М. В. (2021). СУТНІСТЬ ТЕРМІНУ «ЗАКОРДОННІ ДИПЛОМАТИЧНІ УСТАНОВИ УКРАЇНИ»: СПІВВІДНОШЕННЯ НАЗВИ ТА ЗНАЧЕННЯ. Київський часопис права, (1), 33-38. https://doi.org/10.32782/klj/2021.1.5

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА