ГЕНЕЗА ВИНИКНЕННЯ ЮРИДИЧНОЇ ОСВІТИ Й НАУКИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj/2025.2.1Ключові слова:
юридична освіта, юридична наука, правнича освіта, ґенеза юридичної освіти, історичні реалії, реформування освіти, навчання, цивілізаціяАнотація
Ця стаття аналізує історичний розвиток юридичної освіти та науки в Україні, підкреслюючи їхню фундаментальну роль у формуванні національної правової системи та цивілізаційному поступі держави. Актуальність дослідження зумовлена нагальною потребою в пошуку інноваційних підходів до вдосконалення правничої освіти в умовах її реформування, модернізації та інтеграції в європейський і світовий освітній простір. У роботі виділено ключові періоди становлення вищої юридичної освіти на українських землях: від її зародження у XVII–XVIII століттях, через розвиток у радянську добу, до сучасного етапу реформування в незалежній Україні. Підкреслюється, що вітчизняна система професійної підготовки юристів сформувалася на перетині національних традицій та світових досягнень правової думки, зокрема концепцій природного права. Визначальна роль держави у формуванні змісту та форм юридичної освіти, високий рівень розвитку юридичної науки в освітніх закладах, а також співіснування державних та недержавних установ є основними рисами цієї системи. Особлива увага приділяється тому, що реформування юридичної освіти є невід’ємною складовою загальної правової реформи. Це спрямовано на підвищення якості підготовки правників відповідно до сучасних суспільних вимог та міжнародних освітніх стандартів. Адже саме рівень фахової підготовки юристів безпосередньо впливає на ефективність правозастосовної практики, судочинства та функціонування державних інституцій. Створення європейського освітнього простору вимагає обов’язкового врахування всього історичного надбання. Тільки глибоке осмислення попередніх освітніх парадигм та ретельний аналіз їхніх переваг і недоліків дозволить ефективно реформувати вищу юридичну освіту й успішно інтегруватися у світову та європейську інтелектуальну спільноту. Отже, комплексне розв’язання наявних проблем, системна інтеграція освіти, науки та практики, а також збереження принципів фундаментальності та опори на наукові школи є критично важливими для подальшого розвитку юридичної освіти в Україні.
Посилання
Білічак О.А. Реформа юридичної освіти в Україні: проблеми і виклики. Освітня аналітика України. 2019. № 3 (7). С. 57–68.
Бондар Н.А. Особливості отримання юридичної (правничої) освіти в Україні (ХVІІ – початок ХХ ст.). Приватне і публічне право. 2018. № 1. С. 3–8.
Венедиктов В. С. Парадигма сучасної юридичної освіти в контексті Болонського процесу. Право і безпека. 2004. Т. 3. № 4. С. 14–17.
Горінов П. В., Макарова О. В. Теоретико-правові засади реформування вищої юридичної освіти в Україні в контексті європейської інтеграції. Юридичний науковий електронний журнал. 2025. № 1. С. 22–26.
Горяга О.В. Процес становлення юридичної освіти на українських теренах. Правове життя сучасної України: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Одеса, 17 вересня 2018 р.). Одеса: Гельветика, 2018. С. 101–104.
Концепція реформи юридичної (правничої) освіти: проєкт. URL: https://kompravpol.rada.gov.ua/uploads/documents/34815.pdf (дата звернення: 26.06.2025).
Король А. Вища освіта України: етапи розвитку. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2016. № 1. С. 93–97.
Корчак Н.М. Юридична наука в умовах сучасних викликів і загроз. Юридичний вісник. 2020. № 2 (55). С. 218–223.
Кривчик Г.Г. Вища школа і Болонський процес: Конспект лекцій. Дніпропетровськ : ПДАБА, ДРІДУ, 2008. 34 с.
Лоджук М.Т. Юридичні клініки в Україні: освіта та правова допомога: монографія. Одеса: Фенікс, 2015. 328 с.
Сидоркіна Р.Д., Житнік М.О. Юридична наука як рушійна сила ефективного розвитку правової держави. Юридичний науковий електронний журнал. 2025 № 1. С. 64–66.
Тимкович І.І. Юридична освіта як елемент правової системи України. Юридичний вісник. 2016. № 4 (41). С. 54–58.
Янчук Н.Д. Реформування юридичної освіти в Україні: осмислення та перспективи. Південноукраїнський правничий часопис. 2022. № 1–2. С. 311–316.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.