ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЗМІНИ ПРАВОПОРУШЕНЬ У СФЕРІ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЇ ТРАНСПОРТУ

Автор(и)

  • І. О. Христич

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2021.3.29

Ключові слова:

безпека дорожнього руху та експлуатації транспорту, дорожньо-транспортні приго- ди, транспортний засіб, рівень злочинності, динаміка злочинності, опитування, штучний інтелект.

Анотація

У статті, яка підготовлена відповідно до планів проведення наукових досліджень НДІВПЗНАПрН України за фундаментальною темою «Стратегія запобігання правопорушенням у сфері дорожньо-го руху та експлуатації транспорту в Україні», розглянуто проблеми стану кримінальних правопорушеньу сфері безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту, особливо останнім часом протягом 2021 р.(за 9 та 10 місяців порівняно з 2020 р.). Підкреслено основні тенденції зміни показників цієї категорії зло-чинності.Проаналізовано, що дійсно, статистичні показники не можна враховувати як єдине джерело щодо станукримінальних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту, тому що за цимрозділом Кримінального кодексу України реєструється дуже незначний відсоток (практично 12%), що можесвідчити про те, що там, де відсутня автофіксація дорожньо-транспортних пригод, ті, які не призвели дотравматизму або смерті людей, як правило, не фіксуються.Проведене вибіркове дослідження вироків дало змогу встановити, що дуже незначна кількість осіб, винаяких була встановлена в ході судового розгляду, дійсно отримала реальні строки покарання (за ч. 2 ст. 286їх отримали лише 7,4%; за ч. 3 ст. 286 – 60%). Про це свідчить також точка зору 80% українців, які вважають,що більше шансів виграти у суді має той, у кого більше грошей чи влади.Під час вивчення поширення порушень правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспортунеобхідно враховувати зареєстровані адміністративні правопорушення, які на практиці інколи дуже важкоабо небажано відокремлювати від кримінальних проступків. У статті ми аналізували лише кримінальні пра-вопорушення, не звертаючи увагу на адміністративні правопорушення.Зроблено висновок, що система «штучний інтелект – транспортний засіб – середовище руху – правовесередовище» створює реальні передумови для зниження впливу людського фактору на причини аварійності.Виходячи з наведених офіційних статистичних показників, вважаємо, що безпека дорожнього руху пови-нна розглядатись як складова частина національної безпеки держави.

Посилання

Кетле А. Социальная система и законы, ею управляющие / пер. с фр. Изд. стереотип. URSS. 2020. 314 с.

Дремин В.Н. Преступность как социальная практика: институциональная теория криминализацииобщества : монография. Одесса : Юридическая литература, 2009. 614 с.

Закалюк А.П. Курс сучасної української кримінології: теорія і практика : у 3 кн. Кн. 1. Київ :ВД «Ін-Юре», 2007. 423 с.

Кримінальний процесуальний кодекс України в редакції від 4 жовтня 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17#Text.

Кодекс цивільного захисту України в редакції від 10 червня 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5403-17#Text.

Правила дорожнього руху в редакції від 20 липня 2021 р. URL: https://vodiy.ua/pdr/1.

Кримінальний кодекс України від 5 квітня 2001 р. № 2341-III. Відомості Верховної Ради України.2001. № 25–26. Ст. 131 зі змінами. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2341-14.

Гаркуша В.В., Кучеренко О.М. Особливості оформлення Національною поліцією матеріалів ДТПбез потерпілих : методичні рекомендації. Дніпро : Дніпропетровський державний університет внутрішніхсправ, 2016. 32 с.

80% українців вважають, що більше шансів виграти у суді має той, у кого більше грошей чи влади.URL: https://dif.org.ua/article/80-ukraintsiv-vvazhayut-shcho-bilshe-shansiv-vigrati-u-sudi-mae-toy-u-kogo-bilshe-groshey-chi-vladi.

Підвищення безпеки українських доріг. URL: https://www.worldbank.org/uk/results/2013/06/20/ukraine-making-roads-safer.

Данильченко Ю.Б. Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту: кри-мінологічний аналіз основних показників злочинності. Вісник Кримінологічної асоціації України. 2021.№ 1 (24). С. 106–115.

Статистика ДТП в Україні за період з 1 січня 2021 р. по 31 вересня 2021 р.: DTP 9-2021. Сайт Патруль-ної поліції України. URL: http://patrol.police.gov.ua/statystyka.

Статистика ДТП в Україні за період з 1 січня 2021 р. по 30 жовтня 2021 р.: DTP 9-2021. Сайт Патруль-ної поліції України. URL: http://patrol.police.gov.ua/statystyka.

Дюдюн Ю.В. Чи вплинула автофіксація на рівень аварійності в Україні: статистика від МВС. URL:https://www.autocentre.ua/ua/avtopravo/pdd-i-bezopasnost/povliyala-li-avtofiksatsiya-na-uroven-avarijnosti-v-ukraine-statistika-ot-mvd-1248403.html.

Смертельні ДТП в Україні за 2021 р. URL: utocentre.ua/ua/avtopravo/dtp/smertelnye-dtp-v-ukraine-statistika-za-2021-god-1338429.html.

Про затвердження Положення про Реєстр адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорож-нього руху : Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 10 травня 2019 р. № 359. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0766-19#Text.

Про схвалення Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2024 року :Розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2020 року. № 1360-р. Верховна Рада України. Базаданих «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/-laws/show/1360–2020-р.

Державна програма підвищення безпеки дорожнього руху на період до 2023 р. : Постанова КМ Укра-їни від 21 грудня 2020 р. № 1287. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1287-2020-%D0%BF#Text.

Кабмін суттєво підвищив прогноз смертності на дорогах. Як це пояснюють? URL: https://hmarochos.kiev.ua/2021/02/08/kabmin-suttyevo-pidvyshhyv-prognoz-smertnosti-na-dorogah-yak-tse-poyasnyuyut.

Стан правоохоронної системи під час пандемії: чи схвалює суспільство дії правоохоронців. URL:https://rpr.org.ua/news/stan-pravookhoronnoi-systemy-pid-chas-pandemii-chyskhvaliuie-suspilstvo-dii-pravookhorontsiv/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=stan-pravookhoronnoi-systemy-pid-chas-pandemii-chy-skhvaliuie-suspilstvo-diipravookhorontsiv.

Штучний інтелект і робототехніка на службі поліції. Matrix-divergent. 2018. URL: https://matrix-info.com/shtuchnyj-intelekt-irobototehnika-na-sluzhbi-politsiyi.

Мисливий В.А. Штучний інтелект як фактор запобігання дорожньо-транспортної злочинності. Вико-ристання технологій штучного інтелекту у протидії злочинності : матеріали науково-практичного онлайн-семінару (м. Харків, 5 листопада 2020 р.). Харків : Право, 2020. С. 55–60.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-21

Як цитувати

Христич, І. О. (2022). ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЗМІНИ ПРАВОПОРУШЕНЬ У СФЕРІ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЇ ТРАНСПОРТУ. Київський часопис права, (3), 183-189. https://doi.org/10.32782/klj/2021.3.29

Номер

Розділ

КРИМІНАЛЬНЕ ПРАВО, КРИМІНОЛОГІЯ