ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СФЕРІ АДМІНІСТРУВАННЯ ГАЛУЗЗЮ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • І. В. Жукова Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти»

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2024.4.10

Ключові слова:

адміністративне провадження, порушення у сфері загальної середньої освіти, реалізація інновацій, інформаційно-комунікативні технології, штучний інтелект, право на освіту, провадження щодо порушень у освітній діяльності, провадження щодо «булінгу» (цькування)

Анотація

Визначено шляхи подолання негативних тенденцій адміністративного провадження у справах за порушення у сфері загальної середньої освіти шляхом виділення шести ключових напрямів реалізації інновацій із використанням інформаційно-комунікативних технологій та штучного інтелекту, що сприятиме запровадженню інноваційних підходів до адміністративних проваджень у сфері загальної середньої освіти, як-от: провадження щодо забезпечення права на освіту, провадження щодо порушень у освітній діяльності, провадження щодо «булінгу» (цькування), провадження з приводу ліцензування та акредитації закладів освіти та, відповідно, закладів загальної середньої освіти та провадження у сфері інклюзивної освіти. Основою таких інновацій, визначено саме інформаційно-комунікаційні технології (далі – ІКТ) та штучний інтелект (далі – ШІ), що допоможуть створенню прецеденту адміністрування галузі загальної середньої освіти, заснованому на принципах гласності, відкритості та раціональності. Доведено, що однією із ключових інтенцій інтеграції ІКТ та ШІ у систему адміністративних проваджень у сфері загальної середньої освіти необхідно визначати узагальнену затребуваність у формуванні статусу закладів загальної середньої освіти як генеральної ланки у забезпеченні когнітивних та особистісних проявів розвитку особистості. Актуалізовано, що запровадження інноваційних підходів до адміністративних проваджень у сфері загальної середньої освіти в Україні є важливим кроком до створення ефективної, прозорої та орієнтованої на учасників освітнього процесу системи управління. ІКТ та ШІ може суттєво підвищити якість адміністрування, дозволяючи автоматизувати процеси обробки даних, моніторингу, ліцензування та контролю. Наприклад, використання ШІ може забезпечити автоматизований аналіз великих масивів освітньої інформації, що сприятиме швидкому виявленню порушень, ефективному вирішенню спорів та підвищенню рівня освітніх послуг. Зазначено, що інтеграція ІКТ та ШІ також сприятиме формуванню закладів загальної середньої освіти як ключових осередків розвитку особистості. Використання сучасних цифрових рішень дозволить забезпечити персоналізований підхід до навчання, швидку адаптацію до змін у освітніх потребах та пріоритетах, а також гнучкість у вирішенні організаційних питань. Водночас відкритість і доступність адміністративних процедур через цифрові платформи зміцнить довіру до освітньої системи, стимулюючи суспільний розвиток, заснований на принципах когнітивної взаємодії та інклюзивності. Відповідно, сучасні технології можуть стати не лише інструментом підвищення ефективності, але й фундаментом для побудови інноваційної та гуманістичної системи освіти.

Посилання

Obasi, O. Academic administrative responsibilities. Federal Polytechnic Nekede, Owerri. Dept. of Social Sciences. Vol. 7. 2019. 19 p. С. 11.

Конституція України № 254к/96-ВР від 28.06.1996 р. (поточна ред. від 01.01.2020 р.). Відомості Верховної Ради. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text

Постанова КМУ № 168 від 14.03.2018 р. Деякі питання Державної служби якості освіти України (поточна ред. від 11.12.2020 р.). Відомості Верховної Ради. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2018-%D0%BF#Text

Постанова КМУ № 856 від 18.09.2019 р. Питання Міністерства цифрової трансформації (поточна ред. від 21.12.2024 р.). Відомості Верховної Ради. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/856-2019-%D0%BF#Text

Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУпАП) № 80731-X від 01.10.1996 р. (поточна ред. від 19.12.2024). Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text

Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» № 222-VIII від 02.03.2015 р.

(поточна ред. від 15.11.2024 р.). Відомості Верховної Ради. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/222-19#Text

Постанова КМУ № 1187 від 30.12.2015 р. Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності (поточна ред. від 20.06.2021 р.). Відомості Верховної Ради. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1187-2015-%D0%BF#Text

Закон України «Про освіту» № 2145-VIII від 05.09.2017 р. (поточна ред. від 15.11.2024 р.). Відомості Верховної Ради. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Постанова КМУ № 957 від 15.09.2021 р. Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти (поточна ред. від 06.09.2022 р.). Відомості Верховної Ради. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-05

Як цитувати

Жукова, І. В. (2025). ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СФЕРІ АДМІНІСТРУВАННЯ ГАЛУЗЗЮ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ. Київський часопис права, (4), 76-82. https://doi.org/10.32782/klj/2024.4.10

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС, ФІНАНСОВЕ ПРАВО, ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО