СТИМУЛЮЮЧЕ ТАРИФОУТВОРЕННЯ ЯК ЗАСІБ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ВІДНОСИН У СФЕРІ АЛЬТЕРНАТИВНОЇ ЕНЕРГЕТИКИ

Автор(и)

  • Д. О. Штода

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2021.4.35

Ключові слова:

адміністративно-правове регулювання, альтернативні джерела енергії, електроенергія, «зелений» тариф, метод адміністративно-правового регулювання.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню нормативної бази та надбань правової доктрини в цариніправового забезпечення формування та застосування державою стимулюючого тарифоутворення у сферіальтернативної енергетики. Основна увага зосереджена на проблемних аспектах застосування «зеленого»тарифу, виявленні основних недоліків у правовому регулюванні цього засобу стимулювання та формулю-ванні пропозицій щодо їх вирішення.У результаті встановлено, що стимулююче тарифоутворення як засіб заохочення державою розвитку аль-тернативної енергетики має комплексний характер, поєднуючи господарсько-правове стимулювання, адмі-ністративно-правове регулювання й інструмент реалізації принципу державного стимулювання альтерна-тивної енергетики.Запропоновано залишити «зелений» тариф як спосіб державного регулювання сегменту альтернативноїелектроенергетики із такими застереженнями. Перше: до переліку суб’єктів, які мають право на цей спосібстимулювання, обов’язково включити приватні домогосподарства; енергетичні кооперативи й інших спо-живачів, установлена потужність генеруючих установок яких не перевищує 150 кВт; виробників електро-енергії з альтернативних джерел з потужністю установок до 1 МВт (малих учасників ринку альтернатив-ної електроенергетики). Друге: не обмежувати існування «зеленого» тарифу початком 2030 року, оскількиальтернативна енергетика динамічно розвивається. «Зелений» тариф для тих суб’єктів, які використовува-тимуть частину електричної енергії, отриманої з альтернативних джерел, на видобуток відновлювальноговодню, може стати додатковим стимулом для зацікавлення інвесторів у водневій енергетиці на початковомуетапі передусім для покриття капітальних інвестицій. Винесено пропозицію відобразити згадане положенняв Стратегії водневої енергетики України на період до 2030 року.

Посилання

Про схвалення Енергетичної стратегії України на період до 2035 року «Безпека, енергоефективність,конкурентоспроможність» : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 18.08.2017 № 605-р. Урядовийкур’єр. 2017. № 167.

Кулик О.І. Господарсько-правове забезпечення стимулювання виробництва енергії з використаннямальтернативних джерел : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.04 / Донец. нац. ун-т ім. Василя Стуса. Вінниця,2019. 231 с.

Молдованов Д.В. Фінансово-правове забезпечення державної політики у сфері альтернативної енер-гетики : дис. … док. філос. : 081. Харків, 2020. 238 с.

Про теплопостачання : Закон України від 02.06.2005 № 2633-IV. Відомості Верховної Ради України.2005. № 28. Ст. 373.

Огляд аналітичних робіт міжнародних енергетичних організацій щодо стану та сценаріїв розвиткусвітової енергетичної сфери з прогнозом інвестування в енергоефективність. Київ, 2018. 94 с.

Про внесення змін до деяких законів України щодо встановлення «зеленого» тарифу : Закон Українивід 25.09.2008 № 601-VI. Відомості Верховної Ради України. 2009. № 13. Ст. 155.

Про внесення змін до Закону України «Про електроенергетику» щодо стимулювання використанняальтернативних джерел енергії» : Закон України від 01.04.2009 № 1220-VI. Відомості Верховної Ради Укра-їни. 2009. № 32–33. Ст. 312.

Про Національний план дій з відновлювальної енергетики на період до 2020 року : РозпорядженняКабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 902-р. Офіційний вісник України. 2014. № 81. Ст. 2298.

Гріцишина М. Що не так із зеленим тарифом? Обґрунтованість підходів щодо тарифоутвореннядля «зеленої» електроенрегії. Юридична газета онлайн. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/energetichne-pravo/shcho-ne-tak-iz-zelenim-tarifom.html.

Про ринок електричної енергії: Закон України від 13.04.2017 № 2019-VІІІ. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 27–28. Ст. 312.

Про схвалення Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сферівідновлювальної енергетики в Україні: постанова Національної комісії, що здійснює державне регулюванняу сферах енергетики та комунальних послуг від 17.06.2020 № 1141. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/v1141874-20.

Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва елек-тричної енергії з альтернативних джерел енергії : Закон України від 21.07.2020 № 810-ІХ. Відомості Верхо-вної Ради України. 2020. № 50. Ст. 456.

Ткачук Я. Зелений тариф, меморандум і борги: чи досі Україна розвиває ВДЕ. URL: https://kosatka.media/uk/category/blog/news/zelenyy-tarif-memorandum-i-dolgi-razvivaet-li-ukraina-vie.

A historical review of promotion strategies for electricity from renewable energy sources in EU countries /R. Haas, C. Panzer, G. Resch, M. Ragwitz, G. Reece, A. Held. Renewable and sustainable energy reviews. 2011.№ 15 (2). P. 1003–1034.

Драпак М. Дороге задоволення. Нинішні тарифи для підтримки зеленої енергетики неадекватно високі.URL: https://texty.org.ua/articles/84623/Doroge_zadovolenna_Nynishni_taryfy_dla_pidtrymky_zelenoji-84623/.

Крисак А.І., Крисак М.Ф. «Зелені» тарифи відновлювальних джерел енергії як чинник екологічноїбезпеки. Агросвіт. 2018. № 24. С. 3–9.

Шафаренко Ю. Стан та перспективи розвитку відновлювальної енергетики в Україні. URL: https://keepwarmeurope.eu/fileadmin/user_upload/Learning_Centre/Ukraine/T2.3-7_Yuriy_Shafarenko._Status_and_perspectives_of_renewable_energy_sector_in_Ukraine.pdf.

Гамбург І.А., Гамбург С.Л. Правова регламентація застосування «зеленого» тарифу в енергетиці Укра-їни: проблеми та перспективи. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 7. С. 218–220.

Кузьміна М.М. Сучасні тенденції правового регулювання відновлювальної енергетики в Україні.Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 8. С. 193–196.

Сommunication from the Сommission to the European Parliament, the Council, the EuropeanEconomic and Social Committee and the committee of the Regions, A hydrogen strategy for a climate-neutral Europe Brussels, 08.07.2020. COM/2020/301 final. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52020DC0301.

Green hydrogen pipeline more than doubles in five months. Wood Mackenzie. April 2020. URL: https://www.woodmac.com/our-expertise/focus/transition/green-hydrogen-pipeline-soars April 2020.

IRENA estimates that to achieve the Paris agreement around 8% of global energy consumption will beprovided by hydrogen. IRENA. Global Renewables Outlook. 2020.

Тітамір О. Воднева енергетика в Україні: лише на рівні розмов, а чи реально? URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3315760-vodneva-energetika-v-ukraini-lise-na-rivni-rozmov-a-ci-realno.html.

Проєкт Дорожньої карти для виробництва та використання водню в Україні. URL: https://unece.org/sites/default/files/2021-03/Hydrogen%20Roadmap%20Draft%20Report_UKR%20March%202021.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-22

Як цитувати

Штода, Д. О. (2022). СТИМУЛЮЮЧЕ ТАРИФОУТВОРЕННЯ ЯК ЗАСІБ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ВІДНОСИН У СФЕРІ АЛЬТЕРНАТИВНОЇ ЕНЕРГЕТИКИ. Київський часопис права, (4), 230-237. https://doi.org/10.32782/klj/2021.4.35

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС, ФІНАНСОВЕ ПРАВО, ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО