СИСТЕМА СУБ’ЄКТІВ ПУБЛІЧНОГО АДМІНІСТРУВАННЯ ЗА ДІЯЛЬНІСТЮ КОМЕРЦІЙНИХ БАНКІВ УКРАЇНИ В ОСОБЛИВИЙ ПЕРІОД

Автор(и)

  • Є. Є. Шуліка Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2025.2.42

Ключові слова:

міжнародні стандарти, комерційні банки, Базельські угоди, банківське регулювання, капітальна адекватність, фінансова стабільність, ризик-менеджмент, ліквідність банків, фінансовий нагляд, глобальна банківська система

Анотація

У статті розглядається система суб’єктів публічного адміністрування, які здійснюють регулювання та нагляд за діяльністю комерційних банків України в умовах особливого періоду. Обґрунтовано, що в умовах війни банківський сектор є не лише критично важливою частиною економіки, а й інструментом державної стійкості та безпеки. Саме тому діяльність комерційних банків потребує ефективної координації та контролю з боку широкого кола суб’єктів публічної адміністрації. У статті проаналізовано функціональні повноваження таких органів, як Національний банк України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України, Антимонопольний комітет, Державна служба фінансового моніторингу, Рада національної безпеки і оборони та інші.Зазначено, що Національний банк України є ключовим суб’єктом публічного адміністрування у сфері банківського регулювання, який здійснює монетарну політику, банківський нагляд, ліцензування та антикризове управління. Проте в умовах особливого періоду роль координаційного органу поступово переходить до міжвідомчих структур, зокрема до РНБО, яка визначає пріоритети збереження банківської системи як елемента національної безпеки. Визначено, що підвищення ризиків для банківської сфери потребує не лише нормативної стабільності, а й швидкої адаптації механізмів регуляторного впливу та оперативної міжвідомчої взаємодії.Аналізуються виклики, пов’язані з діяльністю банків у зоні бойових дій, вимушеною релокацією установ, кіберзагрозами, нестачею ліквідності та обмеженнями валютного регулювання. Обґрунтовано необхідність забезпечення прозорості, правової визначеності та гнучкості адміністративно-правових підходів у взаємодії держави з банківським сектором. Зроблено висновок про доцільність системного перегляду та модернізації нормативно-правової бази публічного адміністрування банківської діяльності з урахуванням як національних, так і міжнародних безпекових стандартів.

Посилання

Терещук В. В. Поняття, ознаки та структура суб’єктів публічного адміністрування України. С. 89–94.

URL: https://elar.naiau.kiev.ua/server/api/core/bitstreams/34c768d6-5ad5-4a59-a020-7180924d7941/content

Кузьменко О.О. Правові засади надання адміністративних послуг органами державної податкової служби України. О.О. Кузьменко. Наше право. 2008. № 4. Ч. 1. С. 71–74.

Положення про Міністерство фінансів України, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/375-2014-%D0%BF#Text.

Про систему гарантування вкладів фізичних осіб: Закон України від 23 лютого 2012 року № 4452-VI // Відомості Верховної Ради України. 2012. № 50. Ст. 564.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-26

Як цитувати

Шуліка, Є. Є. (2025). СИСТЕМА СУБ’ЄКТІВ ПУБЛІЧНОГО АДМІНІСТРУВАННЯ ЗА ДІЯЛЬНІСТЮ КОМЕРЦІЙНИХ БАНКІВ УКРАЇНИ В ОСОБЛИВИЙ ПЕРІОД. Київський часопис права, (2), 314–321. https://doi.org/10.32782/klj/2025.2.42

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС, ФІНАНСОВЕ ПРАВО, ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО