КОМПЕТЕНТНОСТІ З ПРОЄКТНОЇ (ГРАНТОВОЇ) ДІЯЛЬНОСТІ ЯК СКЛАДОВА КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ – МАЙБУТНІХ ПРАВНИКІВ У ЗВО В УКРАЇНІ: НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ ЗАКРІПЛЕННЯ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ ФОРМУВАННЯ

Автор(и)

  • Т. О. Коломоєць Запорізький національний університет
  • В. К. Колпаков Запорізький національний університет
  • С. А. Франковська Запорізький національний університет

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2025.2.5

Ключові слова:

грант, проєкт, компетентності, здобувачі вищої освіти, вища юридична освіта, нормативно-правовий акт, освітні пропозиції, освітні практики

Анотація

Актуальність теми. Докорінне реформування засад вищої юридичної освіти в Україні, із окресленням їх у проєктах новаційних за змістом, структурою нормативно-правових актах (Проєкт Концепції реформи юридичної (правничої) освіти, Проєкт Концепції проекту Закону України про вищу юридичну освіту та первинний доступ до правничої професії), які й визначатимуть новаційні вектор її майбутнього, передбачає зосередження питомої уваги на забезпеченні релевантного вимогам часу і запитам професійного правничого ринку достатнього рівня компетентнісної підготовки майбутніх правників у часті спроможності бути конкурентними у проєктній (грантовій) сфері, із можливістю ефективної інтеграції не тільки у вітчизняний правничий професійний простір, але й у європейський та міжнародний аналоги. Це вимагає формування у майбутніх правників вже під час навчання у ЗВО достатнього обсягу професійноорієнтованих проєктних (грантових) компетентностей, із можливістю їх практичної реалізації як у певній частині (елементний зріз), так і у повному обсязі (комплексний вимір). Це у свою чергу актуалізує питання з’ясування достатнього рівня унормування в актах чинного законодавства обов’язку ЗВО, які здійснюють підготовку майбутніх правників, передбачати в освітньому процесі відповідний аспект навчального навантаження й забезпечувати достатній рівень його ресурсного супроводу задля формування у здобувачів достатнього підґрунтя їх реалізації відповідних компетентностей у професій сфері. Також, з огляду на вже наявні в Україні освітні практики щодо вирішення відповідного питання, актуальності набуває потреба їх характеристики задля пошуку тих успішних зразків, масштабування яких у середовищі вітчизняних правничих було б корисним й сприяло б підвищенню якості підготовки здобувачів вищої освіти-майбутніх правників в аспекті їх конкурентоспроможності у проєктній (грантовій) активності. Мета – аналіз нормативно-правових актів, які визначають засади підготовки майбутніх правників в Україні, у частині формування у здобувачів вищої освіти проєктних (грантових) компетентностей, а також вже наявних тематичних освітніх практик ЗВО задля обґрунтування доцільності визнання відповідних компетентностей в якості унормованої невід’ємної складової результату загальнокомпетентнісного підходу майбутніх фахівців та формулювання пропозицій щодо масштабування у ЗВО ефективних апробованих практик формування таких компетентностей. Об’єктом роботи є суспільні відносини, безпосередньо пов’язані із формуванням у здобувачів вищої освіти-майбутніх правників проєктних (грантових) компетентностей. Предметом роботи є нормативно-правові засади закріплення та освітні практики формування компетентностей з проєктної (грантової) діяльності як складова компетентнісного підходу підготовки здобувачів вищої освіти–майбутніх правників у ЗВО в Україні. Методи дослідження – сукупність загальнонаукових та спеціальних методів, яка дозволила проаналізувати питання у його розвитку (діалектичний метод), сфокусуватися на основних проблемних питаннях (аналіз, синтез, індукція, дедукція), сформулювати основний понятійний апарат (спеціально-юридичний, логічний методи), виділити і деталізувати наявні нормативно-правові засади та освітні практики (методи групування, класифікаційного поділу), виокремивши успішні зразки (порівняльно-правовий метод, метод експертних оцінок), аргументувати позицію й запропонувати висновки щодо імперативності вимог стосовно визнання проєктних (грантових) компетентностей в якості невід’ємної складової результату компетентнісної підготовки майбутніх правників (метод аргументації) і сформулювати пропозиції щодо масштабування в мережі ЗВО успішних освітніх практик щодо формування відповідних компетентностей здобувачів (методи прогнозування, метод моделювання). Висновки. Проєктні (грантові) компетентності здобувачів вищої освіти – невід’ємна складова їх практикоорієнтованої компетентністної підготовки у ЗВО, нормативні засади формування яких закріплені у нормативно-правових актах, які визначають засади підготовки майбутніх правників у ЗВО України, й які продубльовані у проєктах нормативно-правових актів, які будуть визначати вектори майбутнього вітчизняної юридичної (правничої) освіти. З огляду на особливість унормування засад їх формування під час освітнього процесу у ЗВО й із урахуванням автономії останніх стосовно практичного наповнення, організаційного та ресурсного супроводу відповідного процесу й вирішення у відповідності до цього всіх поточних питань, фактично впроваджено різноваріативну практику як стосовно формування проєктних (грантових) компетентностей здобувачів вищої освіти (освітні пропозиції ЗВО із міжгалузевих (з окремими тематичними модулями), вибіркових або ж суто спеціалізованих освітніх компонентів), поточної та підсумкової атестації їх рівня (від тестування, ситуаційного аналізу й до підготовки та публічної презентації проєкту, із можливістю їх різноваріативного поєднання), так і їх безпосередньої апробації та формування власного практичного досвіду щодо їх реалізації (із різним ступенем та результативністю координації залучення здобувачів до проєктних ініціатив ЗВО).

Посилання

Про затвердження стандарту вищої освіти зі спеціальності 081 Право для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2022 року № 644. https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-standartu-vishoyi-osviti-zispecialnosti-081-pravo-dlya-pershogobakalavrskogo-rivnya-vishoyi-osviti

Про затвердження стандарту вищої освіти зі спеціальності 081 Право для другого (магістерського) рівня вищої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2022 року № 643. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MUS38176

Про затвердження стандарту вищої освіти зі спеціальності 081 Право для третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 31 липня 2023 року № 924. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/ zatverdzeni%20stand

Проєкт Концепції реформи юридичної (правничої) освіти. URL: https://kompravpol.rada.gov.ua/news/notice/75481.html

Проєкт Концепції проекту Закону України про вищу юридичну освіту та первинний доступ до правничої професії. URL: https://kompravpol.rada.gov.ua/news/notice/75193.html

Strauss, V. (2018). Projeсt-based learnіng іs a new rage іn eduсatіon. Never mіnd that іt’s a сentury old. The reform pendulum. URL: https://www.washіngtonpost.сom/eduсatіon/2018/12/12/projeсt-based-learnіng-іs-new-rage-eduсatіon-nevermіnd-that-іts-сentury-old.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-26

Як цитувати

Коломоєць, Т. О., Колпаков, В. К., & Франковська, С. А. (2025). КОМПЕТЕНТНОСТІ З ПРОЄКТНОЇ (ГРАНТОВОЇ) ДІЯЛЬНОСТІ ЯК СКЛАДОВА КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ – МАЙБУТНІХ ПРАВНИКІВ У ЗВО В УКРАЇНІ: НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ ЗАКРІПЛЕННЯ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ ФОРМУВАННЯ. Київський часопис права, (2), 41–51. https://doi.org/10.32782/klj/2025.2.5

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА