МІЖНАРОДНО-ПРАВОВІ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНІ МЕХАНІЗМИ ПРОТИДІЇ ДЕЗІНФОРМАЦІЇ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПРАКТИК УКРАЇНИ ТА ЄС
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj/2025.2.33Ключові слова:
адміністративна відповідальність, інформаційна безпека, дезінформація, воєнний стан, організаційно-правові інструменти, правовий режим, цензура, свобода вираження поглядів, національна безпека, суб’єкти протидії, автоматична фіксація, блокування контенту, інформаційні правопорушення, цифрове регулюванняАнотація
У сучасних умовах гібридної війни проти України інформаційний фронт має не менше значення, ніж бойові дії. Загарбники системно використовують методи інформаційної війни, спрямовані на дестабілізацію українського суспільства, підрив довіри до державних інституцій, поширення паніки та послаблення міжнародної підтримки України. Дезінформація, як одна з форм інформаційної агресії, використовується через підконтрольні медіа, соціальні мережі, бот-мережі та анонімні платформи, що значно ускладнює її виявлення та нейтралізацію.Воєнний стан, запроваджений відповідно до законодавства України, створює підґрунтя для тимчасового обмеження окремих прав і свобод, зокрема права на доступ до інформації та свободи вираження поглядів. Однак такі обмеження мають здійснюватися винятково в межах Конституції України та міжнародних зобов’язань України, з дотриманням принципів необхідності, пропорційності та легітимності.У зв’язку з цим постає нагальна потреба визначення чітких адміністративно-правових меж і засобів втручання держави у сферу інформації, що дозволяють ефективно протидіяти дезінформації без порушення демократичних стандартів. Застосування організаційно-правових інструментів у боротьбі з дезінформацією включає низку дій: від блокування інформаційних ресурсів і застосування санкцій до регулювання діяльності медіа та реагування на поширення фейкової інформації. Проте на практиці виникають численні виклики, зокрема відсутність уніфікованого визначення дезінформації, розмитість правових критеріїв для її виявлення, ризики зловживання повноваженнями органів виконавчої влади та порушення права на свободу слова. Це потребує детального правового аналізу та доктринального осмислення адміністративно-правового режиму інформаційної безпеки у воєнний період.Саме тому дослідження організаційно-правових інструментів протидії дезінформації в умовах воєнного стану є надзвичайно актуальним, оскільки дозволяє визначити межі допустимого державного втручання у сферу інформаційних прав, сформувати обґрунтовані підходи до правового регулювання інформаційної безпеки та запобігти порушенню основоположних прав людини навіть у кризовий період.
Посилання
Конституція України від 28 червня 1996 року № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12 травня 2015 року № 389-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2015. № 28. Ст. 250.
Про інформацію: Закон України від 2 жовтня 1992 року № 2657-XI. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 48. Ст. 650.
Про національну безпеку України: Закон України від 21 червня 2018 року № 2469-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 31. Ст. 241.
Про телебачення і радіомовлення: Закон України від 21 грудня 1993 року № 3759-XI. Відомості Верховної Ради України. 1994. № 10. Ст. 43.
Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення: Закон України від 23 вересня 1997 року № 538/97-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1997. № 48. Ст. 296.
OSCE Representative on Freedom of the Media. Joint declaration on freedom of expression and «fake news», disinformation and propaganda. 3 March 2017. URL: https://www.osce.org/files/f/ documents/6/8/302796.pdf
Wardle C., Derakhshan H. Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. 2nd edition. Strasbourg: Council of Europe, 2018. URL: https://rm.coe.int/information-disorder-report-version-august-2018/16808c9c77
EU Code of Practice on Disinformation. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/code-practice-disinformation
Khan I. Disinformation and freedom of opinion and expression: Report of the Special Rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion and expression. 2021. UN Doc. A/HRC/47/25. URL: https://undocs.org/A/HRC/47/25
Дворовий М., Людва А. Протидія дезінформації в інтернеті: куди рухатися Україні? Грудень 2021. URL: https://www.nrada.gov.ua/wp-content/uploads/2022/02/DSLU_Disinformation_Ukraine_Report.pdf
Синиціна Ю., Федоренко С. Можливості та виклики штучного інтелекту та виявлення дезінформації: мат. VІІІ міжн. наук.-практ. конф. (м. Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ, 15 березня 2024 року). Частина ІІ. С. 391–392.
Рудник Л.І. Поширення недостовірної інформації як засіб ведення гібридних війн. Інформація і право. 2024. № 4(51). С. 46–54.
Про протидію дезінформації. Презентація закону. URL: https://mkip.gov.ua/files/InformPolityka.pdf
Положення про Міністерство культури та стратегічних комунікацій України: затв. постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2019 року № 885. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/885-2019-%D0%BF#Text
Про Службу безпеки України: Закон України від 25 березня 1992 року № 2229-XII. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 27. Ст. 382.
Про Національну поліцію: Закон України від 2 липня 2015 року № 580-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2015. № 40. Ст. 379.
Про Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України: Закон України від 23 лютого 2006 року № 3475-IV. Відомості Верховної Ради України. 2006. № 30. Ст. 258.
Порядок створення та діяльності системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування та Національного центру оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану: затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2025 року № 75. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/75-2025-%D0%BF#n10
Кодекс України про адміністративні правопорушення: Кодекс України від 7 грудня 1984 року № 8073-X. Відомості Верховної Ради Української РСР. 1984. Додаток до № 51. Ст. 1122.
Кримінальний процесуальний кодекс України: Кодекс України від 13 квітня 2012 року № 4651-VI. Відомості Верховної Ради України. 2013. № 9–10. Ст. 88.
Про санкції: Закон України від 14 серпня 2014 року № 1644-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 40–41. Ст. 2021.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.