JUDICIAL CONTROL IN ADMINISTRATIVE JUDICIAL PROCEEDINGS AS A CONSTITUTIONAL GUARANTEE OF THE PROTECTION OF RIGHTS IN THE PUBLIC LEGAL SPHERE

Authors

  • O. V. Shkelebey Tavrichesky National University named after V. I. Vernadsky

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2025.3.37

Keywords:

administrative justice, public law sphere, judicial control, human rights, freedoms and interests, public law dispute, rule of law, public authorities

Abstract

The article examines judicial review as one of the key functions of administrative justice, which ensures compliance with the principles of the rule of law, legality and justice in relations between public authorities and private individuals. It is indicated that in a democratic state governed by the rule of law, judicial review serves as a tool that guarantees the protection of the rights, freedoms and interests of citizens from possible abuse or excess of powers by state authorities, local governments or other subjects of power.The problems of the boundaries of judicial review are highlighted, which include, in particular: 1) the delimitation of discretionary and non-discretionary powers; 2) uncertainty in matters of a political nature;3) limited access to information; 4) the risk of excessive interference in the activities of government bodies.Attention is drawn to the fact that in their activities, administrative courts are guided by a number of principles that determine the boundaries and procedure for exercising judicial control. Such principles include, first of all, the following: the principle of the rule of law, since the court must ensure that the decisions of public authorities comply with the Constitution of Ukraine and the laws of the state; the principle of presumption of legality of the actions of public authorities, since judicial control cannot be transformed into interference with the discretionary powers of government bodies if such actions are carried out within the framework of the law; the principle of proportionality – the court must necessarily take into account the balance between public interests and individual rights; the principle of independence of the court, given that the administrative court is not subordinate to the executive authorities and acts exclusively within the framework of the legislation.The conclusion is made that the effectiveness of judicial review depends on compliance with a number of principles, in particular those mentioned above, as well as on the state’s readiness to constantly improve the mechanisms of legal regulation. In this context, it is necessary to continue research into the theoretical and practical aspects of judicial control to ensure its compliance with modern challenges and needs of society.

References

Конституція України: Закон України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Берлач А. І., Сусак М. С. Судовий контроль у системі адміністративного судочинства України: теоретико-правові та прикладні аспекти. Юридичний науковий електронний журнал. 2025. № 1. С. 594–597.

Кабанов В. Щодо перспектив удосконалення національного законодавства у сфері виконання судових рішень. Юридичний вісник. 2024. № 4. С. 46–53.

Про судоустрій і статус суддів: Закон України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 31. Ст. 545.

Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 року № 2747-IV. (із змінами; в редакції Закону № 2147-VIII від 03.10.2017 р. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 48. Ст. 436). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#Text

Потьомкін С. О. Мета і завдання правового механізму судового контролю за виконанням судових рішень у адміністративному судочинстві. Часопис Київського університету права. 2023. № 4. С. 108–115.

Смотрич Д. В. Процесуально-правові засади виконання судових рішень в адміністративних справах: дис. на здобуття наук. ступеня докт. філософії.; спец. 081 Право. Львів: НУ ім. І. Франка; НУ «Львівська політехніка», 2021. 242 с.

Цвіркун Ю. І. Судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах, відповідачами в яких є колегіальні суб’єкти публічної адміністрації. Право та державне управління. 2019. № 2 (35). Т. 2. С. 66–75.

Остафійчук Л. А. Судовий контроль в адміністративному судочинстві і дискреція судів першої інстанції щодо його встановлення. Новітні досягнення та вектори розвитку сучасної юриспруденції: колективна монографія / За заг. ред. Т. О. Коломоєць. Львів-Торунь: Ліга-Прес, 2021. Ч. 1. 448 с., С. 388–415.

Волкова Ю. Судовий контроль в адміністративному судочинстві: від теорії до практики. Концептуальні засади розвитку вітчизняного адміністративного права та процесу: тенденції, перспективи, практика: колективна монографія / Є. Герасименко, П. Діхтієвський, Н. Задирака, Т. Коломоєць, В. Клинчук та ін.; за заг. ред. П. Діхтієвського, В. Пашинського. Рига, Латвія: «Baltija Publishing», 2022. 986 с., С. 288–312. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/256/7167/14922-1?inline=1

Берназюк Я. Презумпція тв. фікція в адміністративному судочинстві: проблеми розмежування понять. URL: https://supreme.court.gov.ua/userfiles/media/new_folder_for_uploads/supreme/2023_prezent/presentatia_bernaziuk_PRESUMPTION.pdf

Шевченко С. В. Принцип пропорційності у вітчизняній доктрині права: дискусійні та малодосліджені аспекти. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: юридичні науки. 2019. № 1. Т. 30 (69). С. 103–110., с. 104-105.

Лученко М. М. До питання правової природи принципу пропорційності в адміністративному судочинстві. Право та державне управління. 2019. № 2 (35). Т. 1. С. 93–98., с. 95.

Рябов Д. С. Удосконалення процедури встановлення судового контролю в адміністративному судочинстві. Нове українське право. 2022. Вип. 2. С. 256–263.

Published

2025-11-28

How to Cite

Shkelebey О. В. (2025). JUDICIAL CONTROL IN ADMINISTRATIVE JUDICIAL PROCEEDINGS AS A CONSTITUTIONAL GUARANTEE OF THE PROTECTION OF RIGHTS IN THE PUBLIC LEGAL SPHERE . Kyiv Law Journal, (3), 264–271. https://doi.org/10.32782/klj/2025.3.37

Issue

Section

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС, ФІНАНСОВЕ ПРАВО, ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО