FINANCIAL AND ECONOMIC ASPECTS OF PRIVATE ENFORCEMENT OFFICERS’ ACTIVITIES: TARIFICATION AND PAYMENT FOR SERVICES
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj/2025.3.11Keywords:
private enforcement officers, tarification, payment for services, financial risks, economic efficiency, enforcement proceedings, cost structure, additional remuneration, service accessibilityAbstract
The article provides a comprehensive analysis of the financial and economic aspects of the functioning of the institute of private enforcement officers in Ukraine with particular emphasis on tarification issues and payment mechanisms for services. The normative-legal framework for regulating private enforcement officers’ tariffs is examined, including analysis of the provisions of the Law of Ukraine “On Bodies and Persons Who Carry Out Compulsory Execution of Court Decisions and Decisions of Other Bodies” and corresponding by-laws. The foreign experience of tarification of private enforcement officers’ services in European Union countries is analyzed, particularly the French model of “huissiers de justice” with state regulation of tariffs, the German system with a flexible approach to pricing, and mixed systems of Baltic countries.The cost structure of private enforcement officers is examined in detail, which includes fixed costs for office maintenance, staff salaries, professional liability insurance, and variable costs related to the execution of specific cases. Economic justification of tariffs is conducted taking into account the ratio of income and expenses, establishing that the average profitability of a private enforcement officer’s activity is 15-25%.Special attention is paid to analyzing the problems of executing cases with small recovery amounts, where traditional approaches to tarification may lead to economic inexpediency.The system of additional remuneration for actually incurred expenses and mechanisms for distributing costs between parties of enforcement proceedings are investigated. A comparative analysis of the peculiarities of private and state enforcement officers’ work is conducted, which revealed significant differences in the payment structure for services and the general level of costs for proceeding participants. It is established that private enforcement officers demonstrate higher performance indicators of execution, which partially compensates for higher direct costs.The prospects for tariff regulation development are determined and recommendations for optimizing the payment system for private enforcement officers’ services are proposed.
References
Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів: Закон України від 2 червня 2016 р. № 1403-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 30.
Tarif des huissiers de justice en France. BFC Huissiers. URL: https://www.bfc-huissiers.com/tarif (дата звернення: 09.06.2025).
Comprendre les Tarifs des Huissiers de Justice : Guide Pratique pour Entreprises et Particuliers. URL: https://www.bfc-huissiers.com/tarif (дата звернення: 01.06.2025).
Claim collection and enforcement in Germany. MM Recht. URL: https://www.mmrecht.com/claim_collection/enforcement_en.php (дата звернення: 02.06.2025).
Фоміна Т. В. Оподаткування доходів приватних виконавців в Україні // Економіка та держава. 2022. № 4. С. 74–78. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2022/74.pdf (дата звернення: 02.06.2025).
Корольова В., Христюк І.В. Порівняльний аналіз державної виконавчої служби та інституту приватних виконавців в Україні // Юридичний вісник «КРОК». 2022. № 46. С. ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК». URL: https://lbku.krok.edu.ua/index.php/legal-bulletin/article/view/292 (дата звернення: 03.06.2025).
Наслідки обмеження основної винагороди приватного виконавця // Асоціація приватних виконавців України. URL: https://www.ae.org.ua/наслідки-обмеження-основної-винагор/ (дата звернення: 03.06.2025).
Чепурний В. Яка система виконання судових рішень потрібна для інтеграції України до ЄС // Економічна правда. 2022. 27 липня. URL: https://epravda.com.ua/columns/2022/07/27/689668/ (дата звернення: 05.06.2025).
Примусове виконання судових рішень: судді ВП ВС висвітлили відповідну практику Верховного Суду // Верховний Суд України. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1643045/(дата звернення: 05.06.2025).
Про затвердження Порядку виплати винагород державним виконавцям та їх розмірів і розміру основної винагороди приватного виконавця: Постанова Кабінету Міністрів України № 643 від 8 вересня 2016 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/643-2016-%D0%BF#Text (дата звернення: 06.06.2025).
Пашковська Т. Приватні виконавці: coming soon // Юридична газета. 2022. № 49–50 (547–548). URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/vikonavche-provadzhennya/privatni-vikonavci-coming-soon.html (дата звернення: 06.06.2025).
Статистика 2023: основні показники роботи системи примусового виконання України // Агенція з питань виконання рішень. URL: https://www.ae.org.ua/tag/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0-2/ (дата звернення: 06.06.2025).
Боєру В. Приватне виконання: ціна і цінність // Юридична газета. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/inshe/privatne-vikonannya-cina-i-cinnist.html (дата звернення: 07.06.2025).
Звіт за результатами дослідження сфери примусового виконання рішень судів та інших органів в Україні. Липень 2023. Проведено компанією Human Research на замовлення EU Project Pravo-Justice. URL: https://www.pravojustice.eu/storage/app/uploads/public/64f/6df/591/64f6df591b0dc111219083.pdf (дата звернення: 09.06.2025).
Фінансові аспекти розвитку економіки України: теорія, методологія, практика: зб. наук. праць здобувачів вищої освіти і молодих учених. Хмельницький: ХНУ, 2023. URL: https://fbss.khmnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/9/2-51.pdf (дата звернення: 09.06.2025).






