ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ПРАВОВИХ МЕХАНІЗМІВ ВІДНОВЛЕННЯ ТА БЕЗПЕКИ АВІАЦІЙНОГО РУХУ В УМОВАХ МІЖНАРОДНИХ ЗБРОЙНИХ КОНФЛІКТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj/2025.1.31Ключові слова:
міжнародне авіаційне право, безпека авіаційного руху, збройний конфлікт, відновлення авіаційної інфраструктури, правові механізми, ІСАОАнотація
У сучасних умовах міжнародних збройних конфліктів питання відновлення та безпеки авіаційного руху набуває особливого значення. Руйнування аеропортової інфраструктури, загрози для цивільної авіації та необхідність оперативного відновлення повітряного сполучення вимагають ефективних правових механізмів. У статті здійснено комплексний аналіз міжнародних і національних правових інструментів, спрямованих на регулювання безпеки авіаперевезень у кризових ситуаціях, а також їхню дієвість у процесі післяконфліктного відновлення авіаційного руху.Досліджено міжнародно-правові норми, зокрема Чиказьку конвенцію про міжнародну цивільну авіацію та норми ІСАО, які регламентують питання безпеки польотів, захисту авіаційної інфраструктури та гарантування прав пасажирів. Особливу увагу приділено аналізу ролі міжнародних організацій та механізмів співробітництва держав у процесі відновлення авіаційного сектору після військових дій. Визначено ключові виклики, з якими стикаються країни, що перебувають у стані збройного конфлікту або відновлюють свою авіаційну галузь після нього, зокрема питання фінансування, правового регулювання відновлювальних робіт та міжнародної взаємодії.Окремо розглянуто національні правові підходи до забезпечення безпеки польотів у кризових умовах, а також механізми адаптації національного законодавства до міжнародних стандартів. Проаналізовано приклади країн, які вже пройшли етап відновлення авіаційної інфраструктури після збройних конфліктів, що дозволило визначити найбільш ефективні правові рішення та інструменти.Результати дослідження свідчать, що ефективне відновлення авіаційного руху потребує комплексного підходу, який включає як національне, так і міжнародне правове регулювання. Висвітлено необхідність удосконалення чинних правових норм, спрямованих на швидке та безпечне відновлення повітряного простору, а також залучення міжнародної підтримки у процесі відбудови авіаційної галузі.
Посилання
Чиказька конвенція (Конвенція про міжнародну цивільну авіацію від 7 грудня 1944 року). Офіційний сайт ICAO. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.icao.int
Міжнародна організація цивільної авіації (ICAO). Документ 10084: Управління ризиками для безпеки цивільної авіації в зонах конфліктів. Монреаль: ICAO, 2018. 52 с.
Європейське агентство з авіаційної безпеки (EASA). Звіт про безпеку повітряного простору в умовах збройних конфліктів. Кельн: EASA, 2020. 34 с.
Гнатенко О.М. Правові механізми захисту цивільної авіації в умовах збройних конфліктів. Юридична наука. 2022. № 4. С. 45–59.
Женевські конвенції про захист жертв війни від 12 серпня 1949 р. та Додаткові протоколи до них 1977 р. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://ihl-databases.icrc.org/
Світовий банк. Фінансування відбудови транспортної інфраструктури після збройних конфліктів: аналітичний огляд. Вашингтон: The World Bank, 2021. 72 с.
Іващенко В.О. Використання дронів у сфері авіаційної безпеки та їх правове регулювання. Вісник авіаційного права. 2023. № 2. С. 88–102.