ОСОБЛИВОСТІ ВИКОНАННЯ СУДОВОГО РІШЕННЯ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ РЕСПУБЛІКИ МОЛДОВА ТА УКРАЇНИ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

  • Д. О. Воронов Науково-дослідний інститут публічного права

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj/2025.3.20

Ключові слова:

судове рішення, виконання, компетенція, порівняльний аналіз, правосуддя, публічно-правовий спір, суб’єкти владних повноважень

Анотація

Статтю присвячено порівняльно-правовому аналізу актуальних питань особливостей виконання судових рішень в адміністративному судочинстві Республіки Молдова та України. Проаналізовано основні нормативно-правові акти України та Республіки Молдова, які регулюють правовідносини у сфері адміністративного судочинства, а також наукову юридичну літературу по даному питанню. Окрему увагу приділено розкриттю принципу обов’язковості судового рішення у законодавстві обох країн. Встановлено, що адміністративні суди України та Республіки Молдова мають суттєву подібність у підходах до визначення підстав звернення до адміністративного суду, визначено їх основні спільні та відмінні риси. Додатково встановлено, що порядок виконання судових рішень та загальні положення судового контролю у Республіці Молдова регламентуються Главою VI Книги третьої Адміністративного кодексу Республіки Молдова. Натомість, порядок виконання індивідуальних адміністративних актів та адміністративних договорів регламентовано Розділом VII Книги другої Адміністративного кодексу РМ. Проведено порівняльний аналіз механізму «спонукального штрафу» за невиконання рішень суду, передбаченого ст. 254 Адміністративного кодексу РМ та накладення штрафу на керівника суб’єкта владних повноважень при постановленні ухвали про відмову у прийнятті звіту про виконання судового рішення, що передбачено ч. 3 ст. 382-3 Кодексу адміністративного судочинства України. Зроблено висновок про те, що в українському законодавстві механізм застосування штрафів є більш конкретизованим та передбачає особливий етап судового контролю. Зроблено висновок про те, що досвід Республіки Молдова щодо призначення тимчасового уповноваженого виконавця заслуговує на часткове запозичення, з урахуванням українських правових реалій та необхідності забезпечення чіткої правової визначеності у сфері примусового виконання рішень адміністративних судів, регламентації строків його роботи та меж компетенції. При цьому вказано об’єктивній потребі подальших наукових досліджень з цього питання.

Посилання

Кодекс адміністративний Республіки Молдова : Закон Республіки Молдова від 19.07.2018 № 116. Monitorul Oficial. 2018. № 309–320. Ст. 466.

Кодекс адміністративного судочинства України : Закон України від 06.07.2005 № 2747-IV. Відомості Верховної Ради України. 2005. № 35–36. Ст. 446.

Загальна декларація прав людини від 10 грудня 1948 року. Офіційний переклад. Офіційний вісник України. 2008. № 93. Ст. 3103.

Колісник С. А. Витрати, пов’язані із розглядом справ адміністративними судами в Україні : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Запорізький національний університет. Запоріжжя, 2021. 213 с.

Кріцак І. Л. Міжнародні стандарти досудового врегулювання адміністративно-правових спорів та особливості їх вирішення в зарубіжних країнах. Правові новели. Науковий юридичний журнал. 2022. № 18. С. 52–60.

Конституція Республіки Молдова : Конституція від 29.07.1994. № 1. Monitorul Oficial. 2016. № 78 статья № 140.

Рішення Конституційного суду Республіки Молдова № 52 від 31.05.2018. Конституційний суд Республіки Молдова. URL: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=111008&lang=ru (дата звернення: 15.04.2024).

Поліщук В. Ю. Механізм запобігання та протидії зловживанню процесуальними правами в адміністративному судочинстві. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. № 1 (47). 2020. С. 180–185.

Про народного адвоката (Омбудсмена) : Закон Республіки Молдова № 52 від 03.04.014. Monitorul Oficial. № 110-114 стаття № 278. URL: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=147958&lang=ru (дата звернення: 15.04.2024).

Лист-пропозиція Омбудсмена від 07.06.2023 № 04-2/11-1396 щодо проєкту Кодексу адміністративного судочинства. URL: https://ombudsman.md/wp-content/uploads/2023/06/propunere-Codul-administrativ-CJNI.pdf (дата звернення: 15.04.2024).

Про судових виконавців : Закон Республіки Молдова від 17.06.2010 № 113. Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Дука В. В. Адміністративна відповідальність у публічному управлінні : дис. … канд. наук з держ. упр. : 25.00.02. Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького. Хмельницький, 2017. 261 с.

Муза О. Реальні акти як інструмент публічного адміністрування. Університетські наукові записки. 2023. № 1 (79). С. 83-90. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1559173 (дата звернення: 15.04.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Воронов, Д. О. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ВИКОНАННЯ СУДОВОГО РІШЕННЯ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ РЕСПУБЛІКИ МОЛДОВА ТА УКРАЇНИ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ. Київський часопис права, (3), 146–153. https://doi.org/10.32782/klj/2025.3.20

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС, ФІНАНСОВЕ ПРАВО, ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО