ЗАБОРОНА ТА ОБМЕЖЕННЯ ПРАВА НА СВОБОДУ МИРНИХ ЗІБРАНЬ: КОНСТИТУЦІЙНА ТА МІЖНАРОДНА ПЕРСПЕКТИВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj/2025.3.8Ключові слова:
свобода мирних зібрань; Європейський суд з прав людини; конституційне регулювання; обмеження прав; заборона прав; воєнний стан; пропорційністьАнотація
У цій статті розглядається право на свободу мирних зібрань як одне з основних прав людини в демократичному суспільстві, з особливим акцентом на судовій практиці Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ) та конституційних підходах різних держав. Мета статті – проаналізувати судову практику ЄСПЛ та національні правові рамки з метою з’ясування, як визначаються та застосовуються «обмеження» та «заборони» щодо зібрань, особливо в надзвичайних умовах (пандемія COVID-19 та воєнний стан). Будь-яке втручання у збори має бути законним, переслідувати законну мету (таку як безпека, охорона здоров’я населення або права інших осіб) і бути «необхідним у демократичному суспільстві». Зокрема, Суд наголосив, що загальна заборона публічних зібрань є «надзвичайно серйозним» втручанням, яке вимагає особливо переконливого обґрунтування (наприклад, ЄСПЛ визнав безрозбірливу заборону масових мітингів без належного обґрунтування непропорційним обмеженням).Порівняльний аналіз показує значні відмінності між конституціями. Деякі держави просто гарантують права на зібрання без деталізації, тоді як інші перелічують конкретні підстави для їх обмеження. Наприклад, в Україні чи Німеччині для проведення спонтанного зібрання достатньо простого повідомлення (з подальшим судовим переглядом), тоді як в інших країнах організатори повинні отримати попередній дозвіл, що фактично робить будь-яку несанкціоновану подію незаконною.Важливо, що термінологія має значення: коли в законі йдеться про «заборону», влада, як правило, повністю забороняє зібрання, але коли йдеться про «обмеження», зазвичай мається на увазі встановлення умов (щодо часу, місця або поведінки) без заперечення самого права. Ці юридичні відмінності відображаються на практиці і визначають, як демократичні держави толерують або обмежують публічні мирні зібрання.У дослідженні особлива увага приділяється кризовим ситуаціям. У ньому зазначається, що пандемія COVID-19 та надзвичайні ситуації воєнного часу спонукали багато урядів запровадити суворі правила (обмеження кількості учасників, соціальне дистанціювання) або навіть тимчасові повні заборони на зібрання. Декілька держав офіційно відступили від міжнародних зобов’язань щодо зібрань під час цих надзвичайних ситуацій. При цьому принцип пропорційності залишається найважливішим: заходи не можуть виходити за межі об’єктивно необхідного, а після закінчення кризи будь-які надмірно широкі заборони повинні бути скасовані або пом’якшені. Цей аналіз підкреслює делікатний баланс між захистом громадського порядку або здоров’я та збереженням громадянських свобод у кризові часи.Систематизуючи ці порівняльні підходи, ця стаття робить внесок у теорію та доктрину прав людини.Вона роз’яснює, що органи влади повинні зважувати кожне обмеження з огляду на його необхідність, та розрізняє допустимі обмеження від недопустимих заборон. Ця концепція має практичне значення: чітке розмежування між дійсними обмеженнями та забороненими діями сприятиме правильному виконанню статті 11 Конвенції на національному рівні. У перспективі ці висновки можуть слугувати орієнтиром для судів та політиків, прояснюючи критерії та термінологію щодо обмежень зібрань навіть у разі надзвичайних повноважень. У дослідженні стверджується, що досягнення принципового балансу між вимогами безпеки та основними свободами є можливим за умов верховенства права. Отже, його висновки можуть стати основою для поточних юридичних дебатів та розвитку доктрини щодо громадянських свобод у надзвичайних ситуаціях.
Посилання
Case of Chumak v Ukraine (Application no. 44529/09): Judgement European Court of Human Rights, 6 March 2018. HUDOC / European Court of Human Rights. URL: https://hudoc.echr.coe.int/fre#{%22itemid%22:[%22001-181382%22]} (Last accessed: 25.04.2025)
International Covenant on Civil and Political Rights (adopted 16 December 1966, entered into force 23 March 1976) 999 UNTS 171. URL: https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/international-covenant-civil-and-political-rights (Last accessed: 25.04.2025)
Council of Europe, European Convention on Human Rights, as amended by Protocols Nos. 11, 14 and 15, ETS No. 005, 4 November 1950. URL: https://www.refworld.org/legal/agreements/coe/1950/en/18688 (Last accessed: 25.04.2025)
Конституція України (adopted 28 June 1996). URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text (in Ukrainian) (Last accessed: 25.04.2025)
Eesti Vabariigi põhiseadus (adopted 28 June 1992). URL:https://www.riigiteataja.ee/akt/127042011002 (in Estonian) (Last accessed: 25.04.2025)
Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας (adopted 1960). URL:https://www.law.gov.cy/law/law.nsf/3D4F1DBCD26CABEEC225878E0030BA1A/$file/Το%20Σύνταγμα%20της%20Κυπριακής%20Δημοκρατίας.pdf (in Greek) (Last accessed: 25.04.2025)
Σύνταγμα της Ελλάδας (2008). URL:https://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syntagma/ (in Greek) (Last accessed: 25.04.2025)
Danmarks Riges Grundlov (1953). URL:https://www.thedanishparliament.dk/-/media/sites/ft/pdf/publikationer/the-constitutional-act-of-denmark.pdf (in English) (Last accessed: 25.04.2025)
Constitución Española (1978). URL:https://www.congreso.es/constitucion/ficheros/c78/cons_ingl.pdf (in Spanish) (Last accessed: 25.04.2025)
Costituzione della Repubblica Italiana (1948, as amended). URL:https://www.refworld.org/legal/legislation/natlegbod/1947/en/13703 (in Italian) (Last accessed: 25.04.2025)
Lietuvos Respublikos Konstitucija (1992). URL: https://www.lrs.lt/home/Konstitucija/Konstitucija20220522.htm (in Lithuanian) (Last accessed: 25.04.2025)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (adopted 2 April 1997). URL:https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm (in Polish) (Last accessed: 25.04.2025)
Aldona Domańska, ‘Constitutionality of Restrictions on Freedom of Assembly during the COVID- 19 Pandemic in Poland’ (2022) 27(2) Bialystok Legal Studies. URL: https://sciendo.com/article/10.15290/bsp.2022.27.02.08 (Last accessed: 25.04.2025)
Mispansyah, Nurunnisa, Tiya Ernlyati, ‘Criminalization of Freedom of Assembly in Indonesia’ (2023) Islamic Research. URL: https://jkpis.com/index.php/jkpis/article/download/192/76 (Last accessed: 25.04.2025)
Aimbarashe Tembo, Annie Singh, ‘Freedom of Assembly in Zimbabwe’ (2023) African Journal of Legal Studies. URL: https://www.researchgate.net/publication/375910363_Freedom_of_Assembly_in_Zimbabwe_From_Democratic_Assembly_for_Restoration_and_Empowerment_DARE_v_Saunyama_to_Maintenance_of_Public_Order_Act (Last accessed: 25.04.2025)
Закон України “Про правовий режим воєнного стану” No 1647-III of 6 April 2000. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1647-14#Text (Last accessed: 25.04.2025)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





