КОНТРАКТ ІЗ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИМИ ПРАЦІВНИКАМИ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ТА МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj/2025.2.22Ключові слова:
трудові відносини, науково-педагогічний працівник, критерії добору на посади, конкурс на заміщення вакантних посад, трудовий договір/контракт з науково-педагогічним працівником, соціально-правові гарантії науково-педагогічним працівникам, академічна свободаАнотація
У статті здійснено ґрунтовне порівняльно-правове дослідження сучасних моделей контрактних відносин із науково-педагогічними працівниками (НПП) у провідних системах вищої освіти: Європейського Союзу, Сполучених Штатів Америки, Китайської Народної Республіки та України. Авторка аналізує особливості регулювання трудових відносин у сфері вищої освіти, приділяючи окрему увагу юридичній природі контракту, тривалості зайнятості, механізмам оцінювання результативності, соціальним гарантіям і стимулюванню академічної мобільності. У межах європейського підходу розглянуто дію Директиви 1999/70/EC щодо запобігання зловживанню строковими трудовими договорами, а також положення Європейської хартії дослідника (2005), що передбачають прозорі критерії укладення та продовження контрактів, зокрема через впровадження інструментів KPI (Key Performance Indicators). У статті окреслено сучасні виклики, що виникають у контексті зростаючої сегментації академічної праці, прецаризації викладацької діяльності, та наслідків широкого впровадження «нульових годин» контрактів у деяких європейських державах. Особлива увага присвячена американській tenure-системі – моделі постійного працевлаштування, що базується на принципах академічної свободи, прозорого конкурсного добору та багаторівневої оцінки. Аналізуються переваги цієї системи, зокрема високий рівень задоволеності працею та стабільності серед викладачів, а також її недоліки – обмежена кількість посад і високий фінансовий тягар для університетів. У китайській моделі представлено концепцію «комплексного контракту», що поєднує елементи трудового й адміністративного права. Запроваджені з 2014 року реформи передбачають збереження публічно-правового мандата освітньої діяльності, гнучкі стандарти оцінювання праці та обмежену свободу дострокового припинення трудових відносин. Докладно аналізується зміст підпорядкованості, соціального замовлення держави та правових обмежень автономії викладача. Український контекст подано крізь призму законодавчих змін, зокрема вилучення з Закону України «Про вищу освіту» положення про конкурсний порядок укладення контракту з НПП, що потенційно створює колізії з нормами Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність». У статті підкреслюється необхідність удосконалення законодавства щодо трудових відносин у сфері вищої освіти, зокрема шляхом встановлення чітких правових рамок застосування контракту, гармонізації з міжнародними підходами, посилення соціального захисту та стимулювання мобільності викладачів.
Посилання
Council Directive 1999/70/EC of 28 June 1999 concerning the framework agreement on fixed-term work // Official Journal, L 175, 10.07.1999. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/1999/70/oj/eng (дата звернення: 12.06.2025).
1940 Statement of Principles on Academic Freedom and Tenure. American Association of University Professors. URL: https://www.aaup.org/report/1940-statement-principles-academic-freedom-and-tenure-1970-interpretive-comments (дата звернення: 12.06.2025).
Teachers Law of the People’s Republic of China. Adopted 1993. URL: https://en.moe.gov.cn/Resources/Laws_and_Policies/201506/t20150626_191389.html (дата звернення: 12.06.2025).
Permanent contracts and job satisfaction in academia: evidence from European countries / F. Castellacci, C. Viñas-Bardolet // Studies in Higher Education. 2020. URL: https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1711041 (дата звернення: 12.06.2025).
The State of Academic Careers in OECD Countries. OECD, 2024. URL: https://www.oecd.org/en/publications/the-state-of-academic-careers-in-oecd-countries_ea9d3108-en.html (дата звернення: 12.06.2025).
Driving Impact of Erasmus+ Outgoing Academic Staff Mobility: Current Landscape and Pathways for the Future. ACA, 2023. URL: https://aca-secretariat.be/… (дата звернення: 12.06.2025).
Erasmus+ Annual Report 2022. European Commission. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/news/2022-support-presented-in-latest-annual-report (дата звернення: 12.06.2025).
ArXiv Survey of Stress and Tenure in Academia / J. Berengueres, P. Nesterov. 2020. URL: https://arxiv.org/abs/2010.00358 (дата звернення: 12.06.2025).
Ministry of Education of the People’s Republic of China. – Published 26 June 2015. – URL:: http://en.moe.gov.cn/Resources/Laws_and_Policies/201506/t20150626_191389.html (дата звернення: 28.06.2025).
Comparative Study of Higher Education Academic Staff Terms and Conditions. Higher Education Policy Institute. May 2023. URL: https://sums.org.uk/… (дата звернення: 12.06.2025).
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/1556-18 (дата звернення: 12.06.2025).
Про наукову і науково-технічну діяльність : Закон України від 26.11.2015 р. № 848-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/848-19 (дата звернення: 12.06.2025).
Кодекс законів про працю України : Закон України від 10.12.1971 р. № 322-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text (дата звернення: 12.06.2025).
Li Yong, Xu Lei, Sun Lu. On the Compound Legal Nature of Teachers’ Employment Contract in Public Universities of China // US-China Law Review. – 2022. – Vol. 19, No. 5. – P. 236–250. – DOI: 10.17265/1548-6605/2022.05.004. – URL: https://www.davidpublisher.com/Public/uploads/Contribute/62d7bfdd0a037.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.